O
Guggenheim de Bilbao desvela a arte complexa do pintor ruso que
desmente as lecturas que o identifican co surrealismo ou cos movementos
naíf e cubista
Por HÉCTOR PORTO
O Paseo (1967) |
Por HÉCTOR PORTO
Xa o advertía o poeta Guillaume
Apollinaire: «¡Sobrenatural!». Tal foi a súa exclamación cando quixo
definir a arte do que inmediatamente se converteu en amigo, Marc Chagall,
e de quen se erixiu en gran valedor (nada máis coñecerse, dedicou ao pintor o
poema Rodsoge). Unha
convicción semellante emerxe tras a contemplación da fermosa exposición Chagall. Os
anos decisivos, 1911-1919, que hoxe abre ao
público no museo Guggenheim de
Bilbao, coa colaboración do Kunstmuseum de Basilea e o patrocinio da
Fundación BBVA.
Subliñábao onte a comisaria do proxecto, Lucía Agirre: «Hai que deixar ao carón
preconceptos e lugares comúns como onírico ou naíf para entrar no universo de
Chagall, que fuxía de todos os «ismos» en pos da súa propia mirada». Empapado
das vangardas ao seu paso por París, empeñarase en definir a súa persoal
linguaxe traspasada de influencias de todo tipo, aínda que el matizaba sempre
que o impresionismo e o cubismo resultábanlle «estraños». Adoitaba dicir que
era «inconscientemente consciente» do que facía, ao que Agirre engade que nunca
perdeu de vista a realidade, salvo que para transmitir a emoción recorría ao
seu peculiar e indescifrable lente, que ademais rexeitaba explicar con palabras.
«A arte paréceme sobre todo un estado da alma», confirma como toda
aclaración o propio Chagall nunha pasaxe do seu libro autobiográfico A
miña vida.
A afirmación da comisaria pode verificarse na
mostra bilbaína, que enfoca un período curto pero fundamental na produción de
Chagall -non pasa unha década e foi un home lonxevo (Vitebsk, Rusia zarista,
hoxe Bielorrusia,
1887-Saint-Paul-de-Vence, Francia, 1985)- do que
reúne 86 obras. Si algo se extrae do seu percorrido por encima de todo é que o
seu única adhesión o converte en adepto da liberdade creativa absoluta, sen ataduras,
de tal forma que nin sequera a súa devoción pola cor impídelle recorrer aos
grises ou o branco e negro cando o tema a abordar así o require, como sucede
cos seus debuxos dedicados á Gran Guerra. Esta filosofía de independencia
inquebrantable moveuno incluso, cando se adheriu á Revolución bolxevique, a
romper con Malévich, cando este quixo impor o seu credo, o suprematismo, e
abandonar en 1920 a Escola do Poboo da arte que fundara en Vitebsk.
Deixou entón o seu pobo natal, onde regresara para
asistir á voda da súa irmá e no que se quedou atrapado polo estalido da Primeira Guerra Mundial.
Son as dúas etapas que recolle a exposición: a ansiada chegada a París en 1911
axudado polo avogado e mecenas Maxim Vinaver, e esporeado por un primeiro
coñecemento da obra de Cézanne, Monet e Matisse na escola de León Bakst en
San Petersburgo,
e o «confinamento» en Vitebsk. Chagall descobre ao fin París, a cidade da luz,
e constata que os colorees da arte ruso son apagados. É a liberación. Atopou o
seu sitio. Ademais, na comunidade de artistas da Ruche, denominada A Colmea,
pola disposición de cuartos e estudos a prezo módico, enseguida entra en
contacto coas vangardas a través da súa relación con Modigliani, os Delaunay,
Apollinaire... Só a voda da súa irmá, o conflito bélico e a urxencia de casar
coa súa prometida, Bela Rosenfeld, reducirán a tres anos este período inicial
parisiense, que se pechará coa crucial exposición que lle organiza en Berlín o
galerista alemán Herwarth Walden.
Estas dúas fases, que parten en dúas a década de
1910, París e Vitebsk, son unha metáfora perfecta da súa visión do mundo, a que
o mete de cheo nas vangardas e a que o ata á tradición xudía jasídica, á
cultura yiddish, e que el conxuga coa naturalidade do apátrida. «Estou tombado
entre dous mundos e miro pola fiestra», resume gráficamente na miña
vida.
Así, no medio de referencias claras a obras como as
de Cézanne, Delaunay, Van Gogh ou incluso Picasso, el regresa cos
seus pinceis unha e outra vez a Vitebsk coas súas tendas xudías, os seus
tellados, as súas paisaxes calmas, os seus rabinos, os seus animais (esas
cabras, con eses ollos que as humanizan), que subliña coas manchas de cores
intensas e desubicados e que desbordan as liñas e as figuras. A pesar do seu
laicismo, todo remite á súa educación xudía e á cultura oral e os contos
populares rusos e yiddish (cabezas viradas, persoas que flotan no aire) que el
escoitou sendo neno, nuntivora de comerciantes e campesiños.
É esa mestura intransferible, sen precedentes nin
legatarios, a que fai tan fascinante o universo de Chagall, agora (e ata o 2 de
setembro) ao alcance da man (e a vista) en Bilbao.
[Fonte: www.lavozdegalicia.es]
Sem comentários:
Enviar um comentário