domingo, 30 de abril de 2017

Le Crapouillot i los Djudyos


Por Edmond Cohen 

Saludes a todos los oyentes de la emisyon Muestra lingua, la emisyon en djudeo-espanyol fundada por el profesor Haïm-Vidal Sephiha i prezentada agora por vuestro servidor Edmond Cohen, kon Philippe en la kabina.

Aki avro una paranteza: por la primera vez desde diez anyos, en vez de dizir saludos a todos, dishe saludes a todos. Miri ande Nehama: en vedra los dos byervos egzisten en muestra lingua, i los dos kyeren dizir salutasyones, ama agora me parese ke saludo es mas al singular: un saludo, i saludes se dize solo al plural kon el sentido de salutasyon. Dunke dechidi de trokar, i agora, para los diez anyos a venir, vo dizir saludes. Despues veremos. Esto dicho, vos akodro ke el proksimo atelye de konversasyon de Vidas Largas se tendra el lunes 4 de mayo, de las  tres a las sinko, en el Centre Communautaire.
Vos akodro tambyen ke agora las emisyones de Radio J se pueden oir sovre internet. Si el tekniko lo kyere byen, mi emisyon se puede oir kuando se kyere, eya sola, o de toda manera se puede oir indose kuando se kyere al kavo de la redifuzyon de la emisyon del djueves a la tadre.
No ize emisyon aki, ni el djueves 9 de avril por modo de Pesah, ni tampoko el djueves 16 por modo del Yom Ashoa, las dos vezes la radyo tenyendo menester de mi tyempo de avla. De toda manera, sino uvyera sido yo ke vos uvyera avlado de la Shoa, komo lo ago en jeneral kada anyo por esta okazyon, i munchas vezes mismo sin esta okazyon. No ay un atelye de konversasyon de Vidas Largas ande no se avle, a un momento o a un otro, de la gerra i de la deportasyon. En kuanto a mi mujer Lehliya, ke eya se va kada djueves, en mismo tyempo ande yo ago mi emisyon, a un atelye de konversasyon en yidisch, me disho ke aya es proibido de avlar de la Shoa, sino a kada atelye de kada djueves se avlariya solo de esto. Muestra jenerasyon de djudyos de Fransya, kon la edad ke tenemos, somos todos markados por muestra chikez, i dunke por la gerra i, sino la Shoa eya misma kuando mato al padre o a la madre de tal i tal, a lo manko por el espanto de la Shoa.
A propozito de la Shoa, kale ke sepash ke el vyernes pasado se tuvo la asamblea jeneral de la asosyasyon Muestros Dezaparesidos, dirijida por Alain de Toledo, para la memorya de los djudeo-espanyoles de Fransya ke izyeron parte de los 76.000 djudyos deportados de Fransya. Es vedra ke lo mas fueron lehlis, ama yene fueron munchos miles los djudeo-espanyoles (selaniklis, bulgaros, yugoslavos, i turkos tambyen) aferrados en Fransya i matados. La asosyasyon esta preparando un livro memoryal ke, si kyere el Dyo, va salir al kavo de este anyo, kon la lista de muestros muertos i varyos testimonyos. Por siguro, vos avlaré de este livro kuando va salir.
Para oy, mi amigo José Molho, ke komo ya lo savesh me bushka kozas de dizir, vino a mi kaza maksus para traerme un egzemplaryo de la gazetta Le Crapouillot konsagrado a los Djudyos, dizyendome ke puediya interesarvos, keridos oyentes. En vedra, no se si vos va interesar syendo que esta gazetta ya no egziste mas desde 1996,  i ke el numero 80 de la gazetta, konsagrado a los Djudyos, fue por su parte eskrito en 1985, ya aze dunke trenta anyos.
Ama al kavo yene pensi ke puediya interesarvos, porke las kozas, sea por byen, sea por mal, no trokaron tanto para los djudyos i sovre los djudyos en estos ultimos 30 anyos, i ke lo ke meldi en esta gazeta, sin ke sea revolusyonaryo, dava yene de pensar.
En primero de todo, kualo es un crapouillot en franses? Un crapouillot es un chiko crapaud, el sapo, esta godra rana de la kuala vos avli ay un mes de esto kuando vos meldi una poeziya de Victor Hugo. Ama el titolo de la gazeta no tyene en vedra nada de ver kon este animaliko. Los askeres fransezes de la primera gerra mundyal yamaron crapouillot, por modo de su forma, a un chiko kanon, mortier en buen franses, ke los ayudava muncho.
El primer numero del Crapouillot sale en agosto 1915, kuando los askeres ya tyenen empesado de enterarse en las famozas trincheras, en el lodo i los piyojos, ande se van a kedar kuatro anyos, bombardados kadal diya por los “crapouillots” del enemigo.
Esta gazeta va ser, al empesijo, destinada a mantener el koraje de los askeres en trokandolos un poko de la fealdad de la gerra i avlandolos de arte i de literatura.
Kuando la gerra se eskapa, la gazeta kontinua, kedandose literarya i artistika, kon una forma moderna i satirika. Resive eskrivanos non konformistos, komo Francis Carco o Pierre Mac Orlan, o desinatores modernos, komo Dunoyer de Segonzac o Touchagues. Dishe ke fue una gazeta satirika: fue, antes de la gerra, travada mas de kuarenta vezes delantre los Tribunales.
I, en septyembre 1936 (vos akodro ke es el anyo ande las eleksyones son ganadas por la frente popular ke mete al poder un kapo de governo sosyalisto i djudyo: Léon Blum) el Crapouillot sale un numero enteramente konsagrado a los Djudyos. No es el numero ke me trusho Jose Molho, ke es de 1985. Aki estamos avlando de un numero de 1936, kaji 50 anyos antes.
Este numero, lo bushki sovre internet i lo topi grasyas al sityo de un profesor, Jean-François Bradu, ke lo publiko enteramente.

[Orijen: www.diariojudio.com]

Sem comentários:

Enviar um comentário