quarta-feira, 17 de maio de 2017

Els filòlegs que volien ser professors de català

El professor Francesc Feliu Torrent ja va deixar-ho clar a principi de curs en un dels seus escrits. El fet és que «algú que no hagi cursat mai ni una sola assignatura de llengua ni de literatura catalanes a la universitat pot fer el màster de formació l professorat (on no s’imparteixen continguts de català) i exercir de professor de català a l’ensenyament públic secundari». (El problema del màster per a professorat de llengua catalana és molt més greu, Francesc Feliu) 
 
 

Escrit per Melissa Vivas


Set mesos més tard —i a les acaballes del curs— els estudiants de 4t de Filologia Catalana de tot Catalunya continuem preocupats perquè la situació no ha millorat. El Departament d’Ensenyament, que va preveure una possible necessitat d’incorporar professors de català a la borsa de treball durant els pròxims anys, permet des del 2013 que graduats sense cap mena de formació filològica puguin accedir al màster de formació al professorat de l’especialitat de català i espanyol. Aquests graduats que aconsegueixen accedir-hi, són estudiants els quals l’última noció de llengua i literatura catalanes que van rebre va ser al batxillerat o —miraculosament— en alguna assignatura aïllada del grau. Tot i així, el Departament d’Ensenyament i el Departament d’Universitats i Recerca permet que hi accedeixin i aconsegueixin el títol d’un màster que els permetrà ser oficialment professors de català.
Un graduat en filologia catalana és una persona que estima i té un coneixement profund de la llengua i la literatura catalanes. Un estudiant de filologia catalana, també. Tots els filòlegs que volem fer aquest màster, ja fa anys que ho tenim clar: volem amarar el nostre coneixement filològic a les aules i revifar l’interès dels nostres futurs alumnes per la llengua i la literatura catalanes. Però això és el que el Departament d’Ensenyament no comprèn. Per aquest motiu, permet que un munt d’estudiants mancats de coneixement ocupin les places d’aquells que realment volem succeir amb honor els nostres reconeguts professors de català de l’ESO i del batxillerat.
L’any passat, l’intrusisme massiu va fer que molts dels nostres companys de carrera quedessin fora a la preinscripció del màster. I això va succeir perquè en cap moment se’ls va prioritzar l’accés com a professionals de la llengua i la literatura catalanes. Sembla que l’únic imprescindible que estableix el Departament d’Ensenyament i el Departament d’Universitats i Recerca per cursar aquest màster és, injustament, la nota de l’expedient. Això provoca que fins i tot entre filòlegs ens haguem de barallar per obtenir millors qualificacions. Paral·lelament, els estudiants de periodisme, d’art dramàtic, humanitats i comunicació i indústries culturals, que es preinscriuen amb una nota de l’expedient més alta sense haver cursat cap —o gairebé cap— assignatura de català durant tota la seva trajectòria universitària, fomenten l’exclusió dels graduats en filologia catalana que s’apunten al màster cada setembre.
És una llàstima que el Departament d’Ensenyament i el Departament d’Universitats i Recerca no facin cas ni de les coordinacions de filologia catalana de les universitats ni dels estudiants afectats per aquest problema. Només interessa cobrir una mancança de professors de català amb graduats poc competents. És per això que els alumnes de filologia catalana de 4t volem deixar constància del nostre descontentament i, a més, donar a conèixer a la societat catalana quins han de ser els vertaders docents de català de les noves generacions. També volem informar a tothom que no ens rendirem: que lluitarem fins al final per tal que cap graduat en filologia catalana quedi exclòs d’un màster que li permetrà, sens dubte, complir el seu somni professional: ser professor de català.


[Font: www.nuvol.com]

Sem comentários:

Enviar um comentário