Condueix el lector per viaranys morals envitricollats però ho fa en un estil narratiu molt plàcid
Escrit per Joan Garí
La Lau, que rep en herència d’una tia que acaba de morir la missió de portar les seues cendres a una localitat concreta de Portugal on va viure una gran història d’amor, trenta anys enrere.
Sent com és
Marcel Proust el meu gran fetitxe literari, no crec ser sospitós d’estar en
contra de la complexitat en literatura. Hi adduiré, com a prova, el meu últim
llibre La vida plenament viscuda (Editorial Vincle). Una Dana
enfurismada el va esborrar immisericordement de la faç de la terra el passat 29
d’octubre, però ara ha ressuscitat, com el fill d’un déu o una favera qualsevol
a l’embat de la calidesa primaveral.
La complexitat té
el seu què però, i la senzillesa? Potser, lector, et delisques en algun moment
per libar un bon Rías Baixas o un Penedès excels, i tanmateix, coincidiràs amb
mi que, per a llevar la set, un simple got d’aigua és imbatible. Doncs el
llibre de què parlaré avui vindria a ser aquest got d’aigua.
No sé si dits o llavis és una història moralment complexa contada amb gran senzillesa narrativa. L’argument de la novel·la ens presenta una protagonista, la Lau, que rep en herència d’una tia que acaba de morir la missió de portar les seues cendres a una localitat concreta de Portugal on va viure una gran història d’amor, trenta anys enrere.
Condueix el
lector per viaranys morals envitricollats però ho fa en un estil narratiu molt
plàcid. Els personatges pateixen daltabaixos emocionals mentre la narradora no
perd les bones maneres.
Lau es fa acompanyar en el viatge per la seua amiga Elena, un amor truncat d’adolescència.
Lau i Elena van pactar no tornar-se a tocar a manera d’encanteri per a salvar el
qui després seria el marit de l’Elena, Iu. Però ara es retroben en l’aventura
portuguesa i les coses van en direccions que no esperaven.
Precisament la
gràcia d’aquest relat, com deia, és que condueix el lector per viaranys morals
envitricollats però ho fa en un estil narratiu molt plàcid. Els personatges
pateixen daltabaixos emocionals mentre la narradora no perd les bones maneres.
De tant en tant, això sí, hi introdueix frases de sabor aforístic. Exemples:
“Hi ha poques coses més íntimes que dormir amb algú. No follar, dormir i dormir bé, sense aquell son superficial i incòmode de les primeres cites”.
“El sexe dura més que la vida. L’enamorament, potser no tant”.
“Potser la felicitat i la infelicitat són una mateixa cosa, i només les separa el temps”.
D’altres vegades,
però, aquesta facilitat lapidària s’esmarra i la narradora introdueix frases inversemblants,
com ara la que diu Elena a Lau en l’escena sexual culminant a la platja: “Quina
illa tan petita per a un amor tan gran, quin amor tan gran per a tan pocs
dies”.
És de lectura plaent i segurament té més encerts que defectes. “Estimar és deixar anar”, el leitmotiv del relat, és una consigna plenament acordada als estranys temps en què vivim, on res dura ni roman, i cal l’entrenament en el deixar anar.
Precisament les
escenes de sexe, abundants, són potser el moment més qüestionable de la novel·la.
No perquè estiguen mal escrites, sinó perquè és molt difícil narrar un acte
sexual i no caure en la trivialitat i els llocs comuns. L’escena de la platja,
per exemple, que segella un pacte entre les dues amants, a mi m’ha sabut a poc,
tot massa breu i massa vist. I és que és difícil acoblar el que es vol contar a
la seua literalitat –el que en narratologia s’anomena història i discurs–
però també és difícil, en certs contextos, no caminar constantment pel caire de
la cursileria.
De tota manera,
la novel·la de Selena Soro és de lectura plaent i segurament té més encerts que
defectes. “Estimar és deixar anar”, el leitmotiv del relat, és una consigna
plenament acordada als estranys temps en què vivim, on res dura ni roman, i cal
l’entrenament en el deixar anar per a no morir ni parar boig enmig de la
voràgine de les relacions humanes.
He llegit en una
entrevista a l’autora d’aquest llibre que algunes amigues seues s’havien
masturbat aprofitant els seus passatges més tòrrids. Em sembla una conseqüència
lloable i, segons com, un gran elogi.
[Font: www.diarilaveu.cat]


Sem comentários:
Enviar um comentário