El discurs del progrés és una de les amenaces més perilloses que
existeixen actualment per la seva capacitat de concentrar definicions
contràries. En nom del progrés, empreses de fusta i mineres talen
hectàrees de boscos o comprometen ecosistemes sencers a patir les
conseqüències de desastres químics; i també en nom del progrés,
organitzacions ambientalistes lluiten contra totes aquestes empreses.
Però, en el fons, les conseqüències directes d’aquests desastres queden
molt lluny de les nostres vides acomodades i cosmopolites, on només
podem reciclar els envasos i llegir amb admiració notícies de la Greta Thunberg per sentir-nos compromesos. A Guerras del interior (Debate), però, el periodista limeny Joseph Zárate recull les històries d’Edwin Chota, Máxima Acuña i Osman Cuñachí,
tres habitants de l’Amazònia peruana que han format part del que és
alhora una lluita política d’escala mundial i una de personal per la
preservació de la seva llar.

Joseph Zárate | Foto: Mario Segovia
Escrit per Carlota Rubio
A Guerras del interior, Joseph Zárate combina el rigor
periodístic amb una escriptura curada. La inquietud del periodista de
narrar la història del seu país, així com la seva participació al Màster en Creació Litèraria
de la Universitat Pompeu Fabra, van ser el que van empenyer la creació
d’aquest llibre, en el qual la intenció de dotar el periodisme de
literatura es revela en coses tan subtils com la frase de descripció
física que acompanya cada persona que introdueix a la història.
Els estils periodístic i literari es combinen per oferir un retrat
rigorós alhora que complex psicològicament, fet que desperta l’empatia
del lector quan comprèn els conflictes i contradiccions dels
protagonistes. Les tres cròniques que componen el llibre, ‘Madera’,
‘Oro’ i ‘Petroleo’ (per cert, guanyadores del Premi Ortega y Gasset 2016
i el Gabriel Garcia Márquez 2018) relaten històries personals aïllades
però alhora paral·leles, en les quals la preservació de la llar dels
protagonistes posa pals a les rodes de grans taurons empresarials
emparats per la narrativa de la modernitat, que no deixa de ser la de la
fucking money de la qual no deixem de parlar últimament.
Edwin Chota (“sonrisa amplia, exagerada, contagiosa, con un agujero
visible por la falta de uno de los dientes delanteros”), líder de la
comunitat amazònica dels asháninkas, va morir assassinat a bales l’any
2014 (presumptament) a mans dels “madereros” (traficants de fusta)
contra els que va passar la vida lluitant. Dic presumptament perquè el
cas encara ara resta obert i oblidat. Les comunitats indígenes com la
dels asháninkas es troben doblement desemparades davant la tala il·legal
dels seus boscos. D’una banda, perquè la indústria fustera és una de
les fonts econòmiques més importants del Perú: el 80% de la producció de
fusta que s’exporta del Perú prové de la tala il·legal. Per altra
banda, com diu Zárate, “lo que no está en un mapa no existe”. Poques
d’aquestes comunitats, tot i habitar els boscos des de temps
immemorials, estan reconegudes i, per tant, no tenen cap tipus de poder
legal sobre les seves terres.
Diuen que el Perú és un captaire assegut sobre un banc d’or. Aquesta
dita ressona constantment en la història de Máxima Acuña (“mide menos de
un metro, pero carga piedras de casi el doble de su peso sobre la
espalda y destaza un carnero de cien kilos”). Acuña ha passat gairebé
tota la seva vida lluitant contra la minera milionària Yanacocha, qui
vol fer-la fora de casa seva a Cajamarca per furgar la terra en cerca
d’or. De forma implícita, Zárate retrata a partir del litigi entre Acuña
i Yanacocha la vanitat humana: gairebé tot l’or que s’extreu al món
acaba en joies i lingots, és a dir, en objectes inútils.

La fotografia que es va fer viral d’Osman Cuñachí
Osman Cuñachí (“once años, flaquito como un cable, camiseta desteñida
de Spiderman, piensa mudarse a la ciudad para estudiar arquitectura”)
es va convertir en la cara visible de la lluita ambiental de casualitat.
És el protagonista d’una fotografia que l’any 2016 es va fer viral com a
denúncia del desastre químic que va provocar el vessament de la
companyia estatal Petropelú al riu on la seva comunitat (l’awajún)
acostumava a nedar i pescar. Arran d’aquest desastre, l’empresa va pagar
alts sous als awajún (nens inclosos) a canvi d’endinsar-se al riu per a
recollir les restes de petroli, fet que ha provocat múltiples malalties
a posteriori.
Els elements naturals protagonistes de les tres històries de Zárate,
no per casualitat, representen un viatge al centre de la terra, creant
un discurs conjunt de denúncia al nucli de la humanitat, regit per la
cobdícia. Més enllà de les històries personals de Chota, Acuña i
Cuñachí, aquestes cròniques deixen el malestar de qui llegeix sabent que
la derrota ja està escrita amb antelació pel déu del Progrés. Persones
com ells tres poden aconseguir victòries personals de gran valor, sí,
però les comunitats com les seves juguen en un tauler de joc
completament aïllat del que s’està jugant al món sencer, amb unes
regles, valors i imaginari diferents. Zárate no cau en la victimització
gratuïta de personatges heroics, sinó que reflecteix a partir d’ells
tres les contradiccions que viu un país que es vol projectar al Primer
Món a costa de perdre la seva ànima.
[Font: www.nuvol.com]
Sem comentários:
Enviar um comentário