quarta-feira, 10 de agosto de 2016

No eren sefardites

La Plataforma Mozaika restitueix el passat i el present dels judeocatalans: no es passejaven pels calls parlant judeoespanyol
 
El desaparegut carrer dels Jueus de Valls, el 1917
Escrit per Toni Coromina

La plataforma cultural jueva Mozaika ha editat, conjuntament amb l’Ajuntament de Barcelona, el llibre Erets Catalunya. Una crònica ­hebrea del s. III fins al s. XXI , un extens volum de 600 pàgines sobre l’actualitat i el passat jueu de Catalunya.  

L’advocat Carles ­Basteiro-Bertoli, director de l’edició i vicepresident de Mozaika, explica que aquesta entitat “divulga la cultura jueva arrelada a Catalunya des d’una visió moderna, jove, respectuosa amb les tradicions, però també transgressora i oberta a la realitat de la to­lerància”. Segons Basteiro, a través de ­diversos autors de referencia –historiadors, politòlegs, escriptors, poetes, artistes i intel·lectuals en general– el llibre “s’endinsa en les profunditats d’Erets (el nom hebreu de Catalunya), terra escollida i feta pròpia, on els jueus fan pàtria”. 

El llibre s’obre amb una introducció de Víctor Sörenssen (director de la Comunitat Israelita de Barcelona) que des­taca que “la implicació, participació i obertura de la comunitat jueva catalana en el teixit social ha permès que les joves generacions jueves, ja nascudes a la Catalunya democràtica, tornin a veure’s ­immerses en el joc de les identitats múltiples i les lleialtats compartides”. Dividit en tres parts lligades a tres períodes cronològics, la publicació aplega escrits, fotografies, imatges, referències a l’art contemporani, la novel·la, els exilis i tota mena de documents, on destaca un compendi de més de 200 calls jueus de 40 poblacions catalanes. 

Les tres seccions són oxigenades amb insercions de petits llibres de poesia catalana jueva –o d’inspiració jueva– escrita des de l’edat mitjana fins als nostres dies, amb poemes de Bonafeu, Carner, Espriu, Carles Duarte, Pere Bonnín, Blai Bonet, Blanca Llum Vidal o Arnau Pons. Aquest darrer, referint-se a la revifalla de la cultura jueva catalana, diu que “Europa es defineix sovint com a judeocristiana, quan en realitat és profundament grecocristiana. El fet és que té un desconeixement recalcitrant del llegat hebreu: el judaisme no ha estat mai l’Antic Testament. Europa, amb tot el seu espectre polític, sempre mostra serioses dificultats d’acceptar el jueu i el musulmà en la seva diferència”. 

A banda dels calls més coneguts, com els de Barcelona, Girona, Besalú, Tortosa, Lleida o Tàrrega, el llibre aprofundeix en la gran quantitat de poblacions del sud de Catalunya, com Falset, Valls o Móra d’Ebre, amb una història de resistència a l’expulsió dels jueus l’any 1942 i una convivència exemplar de les tres religions. Per la documentació medieval trobada, també són interessants els de Vic, Arenys de Mar, Cubelles o Cervera. 

Per Assumpció Hosta, directora del Patronat Call de Girona, “la rehabilitació dels calls, l’evolució en les excavacions arqueològiques, un increment de la recerca als arxius que ens ha proporcionat nova informació documental, si bé no són prova fefaent, en molts casos sí que són factors imprescindibles per augmentar-ne el coneixement”. 

Tessa Calders, directora de l’Institut Món Juïc, apunta que “en un determinat moment la nostra comunitat jueva va perdre, de la seva memòria, el record d’un passat català, cosa que no justifica que el reinventin amb el bene­plàcit dels investigadors fins al punt d’estar convençuts, per exemple, que els jueus medievals de Falset, Barcelona o Tàrrega es passejaven pels calls parlant judeoespanyol. Aquesta és una de les conclusions a les quals s’arriba erròniament quan no es fa distinció entre els jueus catalans i els sefardites”. 

L’historiador Joan Pérez Ventayol comenta que a principis del segle XX, a Catalunya i a Espanya “el judaisme estava circumscrit al record d’un passat llunyà, a mites i creences populars i a un discurs religiós eminentment antijueu”. Poc després, el catolicisme català (catalanista, reformista i atent als nous aires de canvi dels catòlics europeus) “va definir una relació de tolerància amb el món hebreu condicionada a la conversió final dels jueus a la fe cristiana”. 

En el vessant polític, “el catalanisme d’esquerres reconeixia i defensava els jueus perseguits i condemnava l’antisemitisme de Hitler. El regionalisme no era tan explícit, però també denunciava la persecució per motius polítics o racials. Per la seva banda, el carlisme, tot i rebutjar tèbiament la persecució racista dels nazis, considerava els jueus agents principals de la conspiració maçònica i bolxevic”.

Altres treballs presents en el llibre estan relacionats amb els tòpics sobre els jueus, la història dels sefardites, la càbala, els xuetes mallorquins, les migracions jueves cap a Catalunya, els pioners, l’antisemitisme, l’acollida i l’auxili de Barcelona als refugiats de la persecució nazi, o la nova comunitat israelita.


[Foto: Pere Català Pic/Arxiu Municipal de Valls - font: www.lavanguardia.com]

 

Sem comentários:

Enviar um comentário