La primera gran mostra de l'artista nord-americà a Europa es pot visitar de l'11 de juny al 26 d'octubre
En la seva primera gran exposició a Europa, l’obra del nord-americà Kerry James Marshall combina reivindicacions pròpies de la comunitat afroamericana amb la complexitat tècnica. Nascut a Alabama i influenciat pels moviments a favor dels drets civils dels afroamericans, l’artista fa palesa l’absència de la figura del negre al cànon artístic occidental i planteja una reflexió sobre aquesta invisibilitat. Una manca d’imatges que s’exposa, per exemple, en les seves siluetes negres sobre fons fosc: una barreja de presència i absència. D’altra banda, la seva variada tècnica beu tant de la història de l’art com de la cultura popular, especialment el món del còmic i el cinema.
L’exposició està dividida entre el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía de Madrid i la Fundació Tàpies de Barcelona. L’obra que es pot veure aquí és recent i interdisciplinària: compta amb pintura, fotografia, vídeo, gravats, instal·lacions i objectes diversos. Les peces pròpies es complementen, a més, amb una col·lecció d’imatges sobre la representació de la comunitat negra en l’art i la cultura, també propietat de l’artista.
La mostra es pot visitar de l’11 de juny al 26 d’octubre a la Fundació Tàpies.
[Font: www.barcelonacultura.bcn.cat]
________________________________________________________________________________________
Kerry James Marshall. Pintura i altres coses
Kerry James Marshall. Pintura i altres coses és l’exposició més important realitzada a Europa de l’obra de l’artista estatunidenc (Birmingham, Alabama, 1955).
Kerry James Marshall (Artist)
![]() |
Kerry James Marshall, Believed to be a Portrait of David Walker(Circa 1830), 2009 Courtesy The Deighton Collection, London. |
Autor d’una obra figurativa de relleu, el treball de Kerry James Marshall versa sobre la identitat −nacional, de gènere i, sobretot, racial−, i respon a una recerca amb l’objectiu de contextualitzar l’experiència afroamericana en la situació sociopolítica actual. Si bé evidencia el que l’artista anomena "buit en el banc d’imatges", i el qüestionament dels sistemes de legitimació existents, la seva pintura va més enllà de la denúncia. Tècnicament complexa, i arriscada en la invenció de noves imatges que contribueixen a omplir aquell buit, s’inspira tant en la cultura popular −el cinema i, de manera especial, el còmic− com en l’art.
L’abast de l’exposició a la Fundació Antoni Tàpies es complementa amb una àmplia col·lecció personal de retalls d’imatges aplegades per l’artista que formen un dipòsit de referències sobre la representació negra en l’art i la cultura en general. L’interès de Marshall en aquestes imatges no és només, de fet, una qüestió de representació formal o fins i tot narrativa. Per ell, l’amplitud de mitjans de comunicació visual que utilitza té també una dimensió especulativa; la creació d’imatges esdevé un lloc per fer algunes de les preguntes més profundes i perdurables de l’art.
La mostra, dividida en dues seus, es presenta alhora. Al Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía se centra en les obres històriques i en la pintura, mentre que a la Fundació Antoni Tàpies fa èmfasi en obres més recents, i no només en la pintura, sinó també en mitjans com ara la fotografia, el vídeo i la instal·lació.
Comissari: Nav Haq
Organitzen:
Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen, Anvers
Kunsthal Charlottenborg, Copenhaguen
Fundació Antoni Tàpies, Barcelona
[Font: www.fundaciotapies.org]
Sem comentários:
Enviar um comentário