Suposadament els noms de les coses haurien de donar una pista de les
seves característiques principals, llançar la nostra ment de manera
instantània a la diana del significat. En la política catalana més
recent, però, sembla no ser així i els noms, en lloc de ‘fer la cosa’
soterren paranys semiòticament eufemístistics. Per què deu ser? La resposta al final de la lectura d’aquest article.
![]() |
Mariano Rajoy, Soraya Sáez de Santamaria, Ana Pastor a la boda de José Manuel Lara |
Per Albert Calls
Entrem en el cas concret dels partits polítics que ens governen.
1. Posem un primer exemple: CDC (Convergència
Democràctica de Catalunya). Més que ‘convergència’, el tret més destacat
en els darrers anys d’aquesta formació política, implícit en titulars
periodístics de totes les mides i magnituds, és precisament la
‘divergència’ amb el seu principal soci, UDC. D’altra banda, els
plantejaments sobiranistes dels darrers temps d’aquesta força política
‘convergeixen’? A Catalunya, a Espanya?… El terme més aviat grinyola.
2. Ben curiós, també, que ‘Unió’ (UDC, Unió
Democràtica de Catalunya) sigui el nom per designar una força política
sobre la que permanentment penja l’espasa de Dàmocles del trencament amb
CDC, és a dir: la ‘des-unió’, per entendre’ns més clarament.
3. Si analitzem el Partit dels Socialistes de
Catalunya (PSC), costa imaginar-se l’aplicació de la principal paraula
en algunes de les persones que l’han liderat en els darrers anys. És a
dir, si associem ‘Socialisme’ amb ‘suor’, ‘recursos migrats’, ‘moltes
hores de treball’ i ‘lluita per assolir drets laborals’.
4. Si extrapolem aquesta mateixa tesi a l’homònim
estatal, el Partido Socialista Obrero Español (PSOE), el terme ‘Obrero’
aplicat a la majoria dels seus dirigents –que cadascú hi posi el nom que
vulgui aquí– es fa dífícil, la veritat. De fet,
podríem aventurar-nos a insinuar que destacats ‘socialistes espanyols i
catalans’ actuals segurament van veure el moviment obrer molt de lluny,
des de la talaia dels despatxos de les fàbriques dels seus pares, perquè
ho van llegir als llibres o en alguna pel·li.
5. Més paranys semiòtics, seguim… El terme ‘Popular’
del partit que li dóna nom fa pensar en un punt de trobada hippy, folk i
multitudinari… ‘de tots’. Res més lluny, segurament, de l’actitud
estructuralment elitista i del perfil conservador –amb tota la
legitimitat democràtica que es vulgui– d’aquesta força. Tanmateix, els
seus líders més destacats en els darrers anys són herois venerats pel
poble? Com podria desprendre’s, a priori, de la ‘popularitat’.
6. I més qüestions-exemple… Té ‘iniciativa’ ICV?
Esquerra (ERC) no amaga en el propi nom la seva principal debilitat.
Izquierda Unida no és en si mateix una declaració d’intencions
inassolible i utòpica. UPyD (Unión, Progreso y Democracia) no
contribueix habitualment a allunyar-se de la seva terminologia
nominativa? Ciutadans representa la ciutadania o el nom és una
apropiacció pretensiosa d’un col·lectiu al qual pertanyem tots, fins i
tot aquells que mai els votarien?
7. Hi ha noms de grups polítics que costa més de
trobar-los la volta. Per exemple: Candidatura per la Unitat Popular. O
també Plataforma x Catalunya, que en aquest cas fa pensar, d’entrada, en
una base petroliera a l’alta mar. Són veritablement solidaris els
líders i els militants de Solidaritat? Amb el Reagrupament ja se’ns
estava avisant que anar junts, els nacionalistes de Catalunya, és una
entelèquia?
8. Aquesta distorsió lingüístico-conceptual també
pot aplicar-se a d’altres termes. Posem per cas ara ‘Estatut’, que ha
passat a significar el contrari del que posa al diccionari i a
evocar-nos la imatge mental –a més de la retallada–, d’aquell estri tan
vinculat a l’ofici de fuster, el ribot.
9. Més encara, el ‘Dret a decidir’ (antigament
anomenat ‘Dret a l’autodeterminació’), sembla significar, en els darrers
temps, que no et deixaran prendre cap decisió: ‘Agafa-t’ho
amb calma!’. ‘Federalisme’, aplicat al moment actual, què vol dir? Hi
ha diverses teories per estudiar i analitzar, segons qui les planteja. I
‘Independència’? És un mot que provoca orgasmes espirituals a favor i
en contra i que pren flexibilitzacions a debatre com ‘Interdependència’;
és també un concepte que en la seva omissió (quan no s’esmenta) amaga
múltiples possibilitats interpretatives, el buit purament fet
substància.
10. I per acabar ja, la resposta a tots aquests neguits es podria contestar amb una sola pregunta: Són uns hipòcrites els polítics?
Motiu pel qual aquesta característica subjau implícita en els noms de
les forces que votem i en les seves propostes i projeccions
neuròtico-socials, sovint inversament proporcionals al que plantegen. I
més qüestions obertes per arrodonir-ho tot plegat i perquè no quedi
curt: Qui escriu aquest article és un paranoic? (És una possibilitat).
Aquesta tesi està finançada per un lobby secret o pel mateix Club
Bilderberg? La societat moderna evoluciona en perpetu moviment cap al
caos? Estem tots bojos i les TIC amplifiquen de manera desproporcionada
la bogeria i el desconcert? Tantes preguntes sense resoldre… Vés a
saber. Ja ho diu en Kevin Costner a ’13 dies’: ‘Senyor, el teu mar és
tan gran i la meva barca tan petita’.
[Font: www.nuvol.com]
Sem comentários:
Enviar um comentário