Aquesta setmana s’ha presentat a la Fira de Barcelona, en el marc de l’Smart City Expo, una app de mòbil, idBCN, que té el potencial de canviar la nostra interacció amb l’administració local i amb la ciutat. No us feu il·lusions, pagareu els mateixos impostos, però a través del mòbil podreu accedir als vostres informes mèdics, al vostre compte bibliotecari o a qualsevol certificat expedit per l’administració, excepte òbviament el vostre certificat de defunció. Mentre siguem vius, però, portarem la nostra identitat al mòbil o a la cartera?
![]() |
idBCN, la nova app de l'Ajuntament, s'ha presentat en el marc del Smart City Expo |
Per Bernat Puigtobella
Dimarts es va presenta idBCN amb la solemnitat amb què s’anuncia una
cosa històrica. Antoni Vives, el tercer Tinent d’Alcalde, va anunciar el
llançament d’idBCN, un sistema que permet a la ciutadania
identificar-se remotament de manera segura a través d’una app. Som al
Núvol, però tocant encara de peus a terra. Barcelona és la primera
ciutat que implementa un sistema d’aquest tipus per als ciutadans i el
posa en marxa per accedir a serveis telemàtics municipals.
Antoni Vives ha reconegut que caminem per camins inexplorats i que
ens cal fe per tirar endavant un projecte com aquest. “Segur que sense
la capitalitat del mòbil aquesta fe no seria tan ferma”.
“A partir d’ara podem dir que la identitat és una app”, ha dit Manel
Sanromà, que ha dirigit des de l’Ajuntament el desenvolupament d’aquesta
aplicació. “La identitat és una app podria ser el títol d’una
cançó, potser algun dia Els pets li posaran lletra i música”, diu
Sanromà, que ha insistit que aquesta app no està feta per a techies
freakies sinó per a la senyora Maria i el senyor Josep, per facilitar la
vida a la gent en las seva vida quotidiana. A diferència del certificat
digital clàssic, que has de descarregar d’un pen drive i reinstal·lar
cada vegada que canvies de programari o d’ordinador, aqusta app és al
núvol i presenta moltes més facilitats d’accés i connexió.
Aquesta app que segons Sanromà ha costat uns 100.000 euros de
produir, no és un experiment pilot sinó una realitat. “Hem fet proves
internes amb centenars de persones, i ara esperem no morir d’èxit.
L’important ara mateix no és tant la quantitat de gent que s’ho baixi
sinó la quantitat de serveis que puguem oferir”.
En el futur aquests tràmits o serveis es podran ampliar a serveis
d’empreses o entitats privades. La facilitat i portabilitat que aporta
el mòbil permetrà a molts més usuaris accedir a serveis autenticats
online, contribuint així a superar l’escletxa digital.
L’escletxa digital és justament una qüestió a debatre en tota aquesta
revolució tecnològica. Les smart cities no aniran endavant si els
ciutadans no tenen accés als smartphones, uns aparells que són cars de
comprar i de mantenir i que a més a més van quedant obsolets a una
velocitat vertiginosa. Caldrà democratitzar molt els preus perquè
aquests serveis siguin realment accessibles per tothom. De la mateixa
manera que avui parlem de pobresa energètica, la d’aquells que no poden
pagar-se la calefacció i passen fred a casa, potser aviat parlarem de
pobresa digital per referir-nos a l’escletxa.
En la mesura que el mòbil vagi acaparant funcions de tota mena, serà
cada vegada una eina més indispensable per circular pel món i serà més
justificada la despesa dels ciutadans. Però perquè això sigui una
realitat cal un esforç tant per part dels que generen apps amb serveis
públics al mòbil com per les empreses que venen els smartphones, que
hauran de crear les condicions de mercat perquè aquests aparells siguin
realment massius.
Un altre repte que tenim al davant és el de la seguretat. Si el mòbil
va substituint gradualment la cartera, que és on portem els nostres
documents d’identitat, hi ha d’haver uns mínims de seguretat garantits.
Antoni Vives treu ferro a aquesta preocupació: “Quan et roben la cartera
has de trucar al banc per anul·lar les targetes o denunciar a la
policia que t’han sostret el DNI. En canvi si perds el mòbil, pots
recuperar la teva informació en un altre aparell, a través del teu
password, perquè les teves dades estan custodiades al Núvol”.
Ciutadans o clients?
La custòdia de les dades en principi és segura gràcies al seu
emmagatzematge al Núvol, però qui en garanteix la privacitat? Hem
conegut recentment casos de fugues de seguretat al Núvol que no fan
creïble per ara la discreció en l’ús del Big Data. Què passaria, per
exemple, si les mútues privades tinguessin accés als historials mèdics
de la Sanitat pública? Al capdavall, tots tenim la sospita, amb mòbils o
sense, que l’administració ho sap tot de nosaltres i que les apps seran
finalment una eina de control molt més sofisticada per recollir i
dibuixar les dades del nostre perfil ideològic, patologic, o consumidor.
Temes candents i apassionants, que revifen encara mes amb l’actual
debat sobre la Llei de Seguretat Ciutadana, que ens aboca a la perillosa
disjuntiva entre llibertat i seguretat. Al capdavall ens hem de
preguntar si les noves tecnologies contribuiran a l’emancipació i
autonomia del ciutadà o més aviat precipitaran la seva reducció a
target. Som ciutadans o clients? El Núvol està al servei de l’individu o
és una nova forma de control de la població?
[Font: www.nuvol.com]
Sem comentários:
Enviar um comentário