El Departament de Justícia ha iniciat el desplegament dels mòduls de l’e-justícia.cat a 47 jutjats de primera instància de Barcelona i es preveu que aquest nou sistema estigui implantat en la totalitat d’aquests jutjats al desembre de l’any vinent
Aquest dilluns ha entrat en funcionament el Jutjat de 1a Instància núm. 38. Ara fa un any que el Jutjat de 1a Instància núm. 37 va començar a treballar amb el nou sistema per a la gestió processal, l’e-justícia.cat, que està substituint el sistema antic Temis 2
El nou sistema aplega, entre altres tràmits i funcions, l’expedient judicial electrònic, la signatura digital, el gestor documental, la interoperabilitat amb altres sistemes, el tractament d’imatges i gràfics, l’explotació estadística de dades, el control de l’estat dels procediments i la digitalització de documents
El Departament de Justícia està iniciant el desplegament dels mòduls de l’e-justícia.cat a tots els jutjats de primera instància de Barcelona. Tot just dilluns passat es va posar en funcionament aquest nou sistema de treball al Jutjat de Primera Instància núm. 38. Els 48 jutjats de 1a instància de Barcelona concentren el 26 % del total d’assumptes judicials de la jurisdicció civil que entren a l’Administració de justícia a Catalunya.
Segons el calendari previst, el desplegament dels mòduls es farà per fases. Així, a partir de setembre, s’implementaran dos jutjats alhora per a cada línia de desplegament que es posa en marxa i es preveu que, en finalitzar aquest any, 11 jutjats ja siguin totalment operatius. Per a l’any 2014 s’han establert dues fases. De gener a maig es posaran en funcionament 31 jutjats de primera instància i a finals de desembre tots seran operatius. Els 48 jutjats de primera instància de Barcelona funcionaran a ple rendiment amb els mòduls de l’e-justícia.cat.
Per fer possible aquest desplegament, s’han organitzat sessions teòriques i pràctiques de formació de 25 hores adreçades a tot el personal dels jutjats, distribuïdes en dues setmanes de formació especialitzada, dues setmanes d’implantació del nou sistema informàtic per a la gestió processal amb suport dels formadors especialistes al jutjat i quatre setmanes amb suport tècnic continuat al jutjat.
L’e-justícia.cat
L’e-justícia.cat és un sistema informàtic orientat a la tramitació electrònica dels processos judicials, basat en la gestió de documents electrònics i la utilització de la signatura electrònica. Un cop implementat, els jutjats catalans tindran disponibilitat per treballar sense papers.
Configurat per mòduls, el nou sistema permet conformar l’expedient judicial electrònic, ja que disposa d’un gestor documental on queden arxivats tant els documents rebuts en qualsevol moment del procediment com els que han estat emesos pel jutjat, tots els tràmits que hi estan associats, així com les gravacions de les vistes que s’hagin celebrat.
Així, es podrà substituir el volum de documents en paper per arxius informàtics que contindran totes les parts de l’expedient judicial en un mateix suport telemàtic, amb el consegüent estalvi de temps i paper. L’eina informàtica també serà capaç, per exemple, de detectar quan s’acosta la data de venciment en un expedient i, per tant, oferirà més seguretat i fiabilitat a l’usuari respecte del seu procediment.
El projecte es va iniciar l’any 2006 amb les fases d’anàlisi i disseny, per continuar amb la construcció i prova pilot del conjunt dels mòduls de l’e-justícia.cat que conformen la gestió processal.
La inversió del Departament de Justícia prevista és d’uns 2.200.000 euros en aquests 18 mesos, que inclouen la implantació i el suport tècnic.
Amb la implementació del sistema e-justícia.cat, els jutjats de primera instància de Barcelona guanyaran en agilitat, rapidesa i efectivitat i aconseguiran una justícia més propera, moderna i competitiva, en la qual el principal beneficiari serà el ciutadà.
Funcionament del Jutjat de Primera Instància núm. 37 de Barcelona
Des que va entrar en funcionament el nou sistema per a la gestió processal civil, al maig de l’any passat, el Jutjat de 1a Instància núm. 37 ha rebut 1.762 demandes, de les quals 462 han estat presentades de forma telemàtica a través del sistema de tramitació telemàtica d’assumptes (TTA). Això suposa el 26,22 % del total de demandes rebudes. Durant el mes de maig passat, el fet d’entrar en vigor l’obligació de presentar telemàticament certs procediments ha comportat que aquest percentatge augmenti fins al 37,5 % del total de demandes rebudes.
Totes les demandes telemàtiques rebudes han incorporat l’escrit inicial de la demanda i la documentació que les acompanya en format electrònic i han estat recuperades automàticament en el Deganat a través dels mòduls per al registre i repartiment (RiR), repartides al Jutjat i tramitades, en format totalment electrònic, conformant l’expedient judicial electrònic.
Pel que fa a les notificacions, el Jutjat n’ha realitzat 15.410 de sortida cap als procuradors, a través del sistema LEXNET, fet que suposa l’estalvi de més de 30.820 papers, si calculem, per exemple, una mitjana de dos folis per notificació.
El percentatge de documents signats electrònicament és del 98,75 % en aquest Jutjat. Amb l’anterior sistema, el Temis 2, aquesta funció no es podia realitzar i s’havia de signar manualment.
El Jutjat disposa d’una col·lecció de 1.700 documents creada pel Departament de Justícia per resoldre tota la casuística processal civil, tant en català com en castellà. El percentatge d’ús dels documents s’ha situat l’últim mes de maig en el 70,15 %. Per a la resta, s’han utilitzat aquests models estàndards, però l’usuari hi ha incorporat text lliure. Amb el sistema anterior la proporció era, aproximadament, la inversa: un 70 % d’ús de documents propis per un 30 % d’ús de documents estàndards, fet que ha provocat que s’hagin arribat a tenir fins a 420.00 models de documents diferents.
D’altra banda, al Jutjat s’està fent una prova pilot per a la presentació telemàtica d’escrits de tràmit amb trasllat de còpies als representants de les parts presentades en el procediment. Així mateix, la futura implementació del sistema per a la presentació d’escrits i documents de tràmit (RED) suposarà que tot el circuit -des que es presenta l’escrit fins que es trasllada a les parts- es pugui dur a terme de forma totalment electrònica sense imprimir cap paper.
Incorporació de nou personal de l’Administració de justícia
Per a la implantació dels 46 jutjats de primera instància que es desplegaran a partir de setembre, s’incorporaran cinc funcionaris per fer la formació, en un primer moment, i posteriorment, uns altres cinc, per realitzar el desplegament fins a finals de 2014.
D’altra banda, l'1 de juliol s’iniciaran les actuacions prèvies a la implantació de l’oficina judicial als jutjats del Vendrell i d’Olot per analitzar i inventariar la litispendència real de les executòries civils, tramitar aquests expedients per actualitzar-los i iniciar la implantació de l’oficina judicial. Al llarg d’aquest procés, hi haurà 18 funcionaris de diferents cossos que s’incorporaran per dur a terme aquesta tasca als jutjats del Vendrell i sis funcionaris als d’Olot.
[Font: www.gencat.cat]
Sem comentários:
Enviar um comentário