quinta-feira, 20 de abril de 2023

Leonard Cohen antes de Leonard Cohen

 

«Un ballet de leprosos», a primeira e esquecida novela do polifacético creador e cantautor canadense, publícase en español. O libro inclúe tamén un guión, «Comercio», que nunca se rodou a pesar do interese dun produtor cinematográfico

                               Cohen, nun fotograma do filme documental «Marianne e Leonard: Palabras de amor» (2019).

Escrito por MIGUEL LORENCI

Antes de casar a música coa poesía e converterse no lendario cantautor que foi, Leonard Cohen (Montreal, 1934-Los Ángeles, 2016) soñaba con triunfar como poeta e narrador. Publicou varias novelas, pero boa parte da súa produción literaria permanecía inédita en español ata o rescate nos últimos anos do selo Lumen, que fai o propio agora coa inédita Un ballet de leprosos. Escrita entre 1956 e 1957, é a ópera prima dun novísimo Cohen.

A edición inclúe 15 contos e un guión escritos na mesma época e que ofrecen un novo perfil do poliédrico creador, cando no seu imaxinario aínda non estaban nin Suzanne nin Marianne. É Leonard Cohen antes de Leonard Cohen.

Escribiu Un ballet de leprosos moito antes de que o seu talento musical explotase e convertésese nunha figura de fama mundial. Narra nela a historia dun vendedor de 35 anos cuxa vida sofre un dramático envorco cando se ve obrigado a acoller ao seu iracundo avó, a quen non coñece e do que se encariñará a pesar do seu carácter tóxico e indomable.

O vello ouriña en plena rúa, cuspe pola fiestra, malla co seu bastón a un policía ata deixalo inconsciente e baila gargallando ante el. O seu atónito neto sentirá unha estraña mestura de rexeitamento e admiración polo ancián.

«O meu avó veu a vivir comigo. Non tiña onde ir. ¿Que tería sido de todos os seus fillos? Morte, decadencia, exilio. Vaiche ti a saber. Os meus propios pais morreron de pena. Pero non debo pórme demasiado triste ao principio, ou deixarán vostedes de ler e iso, supoño, é o que máis temo», escribe Cohen nas primeiras liñas dunha novela «brillante, incómoda e provocadora», segundo os seus editores.

Consideraba o seu autor que esta ficción sarcástica e desapiadada na que alterna o humor retorto coa crueldade física e emocional, era a mellor que escribira. E iso que foi rexeitada por todas as editoriais ás que o mozo Cohen enviou un manuscrito, do que fixo polo menos catro versións.

Escritos entre 1956 e 1961, os relatos que a acompañan viran ao redor da vergoña, a violencia, a rabia, o amor, o desexo sexual ou as relacións familiares. Indagan nos demos de cada un dos seus personaxes que en moitos casos poderían ser un alter ego do seu autor. O libro inclúe tamén un guión, Comercio, que nunca se rodou a pesar do interese por el dun produtor cinematográfico canadense.

Leonard Norman Cohen era, cando o escribiu, un vinteanero seducido por Federico García Lorca e empeñado en ser poeta e escritor. De regreso ao seu natal Montreal, pasara na Universidade de Columbia en Nova York un ano «de paixón sen carne, de amor sen clímax», segundo o seu propio relato.

Acababa de publicar Comparemos mitoloxías (1956), primeiro dos seus dez poemarios -todos traducidos ao español-, escrito tras graduarse na Universidade McGill e inspirado en Lorca. O Libro do anhelo (2006) é o máis coñecido e o último, A chama, publicouse en España no 2018. Asinou ademais tres novelas: O xogo favorito (Lumen, 2017), Fermosos perdedores (Lumen, 2017) e a que agora se rescata.

Litixio

Publicada fai só uns meses nos Estados Unidos, Un ballet de leprosos é ademais a punta de lanza da guerra que enfronta nos tribunais aos fillos de Cohen, Adam e Lorca, con quen fose o xestor do cantante, Robert Kory. No centro da disputa, o patrimonio de Cohen e un arquivo valorado en 48 millóns de dólares do que Kory tería sacado, sen permiso da familia, tanto a novela inédita como boa parte do material que nutre unha exposición en cartel agora en Toronto.

Ambas as partes litigan nun xulgado de Los Ánxeles. Os fillos de Cohen acusan a Kory de control ilícito do patrimonio, mentres que este asegura que o artista desexaba que os seus vástago s mantivésense á marxe do seu legado.

Dono dunha voz rugosa e susurrante, Premio Príncipe de Asturias das Letras no 2011, Cohen acabaría reflectindo nos seus poemas e cancións as emocións e anhelos de máis dunha xeración. Gravou unha vintena de discos, clásicos como Songs of Leonard Cohen e Songs From a Room, que mereceron seis premios Grammy. O seu memorable tema Hallelujah foi versionado por máis de 150 artistas.

 

 

[Fonte: www.lavozdegalicia.es]

Sem comentários:

Enviar um comentário