segunda-feira, 12 de agosto de 2019

Vides petrificades

El Museu dels Jueus de Girona ressuscita els habitants del Call a través de Fargnoli i dels epitafis gravats a les làpides, en l’exposició ‘Pedres amb nom’



Escrit per  

Estel·lina, filla d’Astruc Cohen, va viure a Girona abans de l’any 1411, la data que van gravar a la seva làpida i que con­firma que havia for­mat part d’una de les famílies més respec­ta­des de la comu­ni­tat jueva, abans d’assis­tir als atacs de 1391 i a la decadència del món que havia conegut entre els car­rers cos­te­ruts de la ciu­tat vella. No se’n sap gaire res més, a diferència d’una altra Estel·lina, vídua de Bonas­truc Jucef, que és l’única dona que apa­reix esmen­tada tota sola en la docu­men­tació con­ser­vada al Museu dels Jueus. El seu marit havia estat un impor­tant pres­ta­dor i, tot i que la for­tuna que va dei­xar a la seva mort la ges­ti­o­na­ria Ben­ve­nist Samuel, pro­ba­ble­ment el gen­dre, que el 1450 era ja el prin­ci­pal contri­bu­ent de l’aljama, a ella no li fal­ta­rien mit­jans, ja que era la dona que apor­tava més diners al mateix impost. En algun moment, van tenir també casa aquí una tal Regina, vídua de Salomó Salem, i una Meri­ona, de qui només se sap que era casada. No ho sabem si també ho era la Dolça que consta ins­crita en una altra làpida, tot i que la ins­cripció, on s’hi lle­geix vaga­ment el nom dels Ravaia (o Abra­ba­lia en hebreu), per­met con­jec­tu­rar que va for­mar part de la família més des­ta­cada de la Girona jueva, dins la qual va exis­tir excep­ci­o­nal­ment una dona que exer­cia l’ofici de pres­ta­dora. Alguns noms que avui ens resul­ten fas­ci­nants eren molt comuns a l’edat mit­jana, en espe­cial entre les comu­ni­tats jue­ves, com ara Salomó, Jucef, Hanoc, Jafudà, Baruc, Jes­sua, Ardut, Rovèn o el preciós Estel·lina, però en Cara­vida pot­ser mereix un comen­tari a part perquè, docu­men­tat per pri­mer cop a Girona el 1227, la seva nis­saga serà pre­sent, sovint amb el pre­nom d’Astruc, durant qua­tre gene­ra­ci­ons segui­des els segles XIV i XV.
Les làpides hebrees pro­ce­dents de l’antic cemen­tiri de Montjuïc es poden visi­tar des de fa temps a la pri­mera planta del Museu dels Jueus, acom­pa­nya­des de la tra­ducció de les deli­ci­o­ses ins­crip­ci­ons que els fami­li­ars hi van fer gra­var, però fins ara pot­ser no les havíem pogut apre­ciar en tota la seva veri­tat gràcies al retro­ba­ment amb una foto­gra­fia que ha propi­ciat l’Any Fargnoli. En algun moment, men­tre tre­ba­llava en el regis­tre fotogràfic del patri­moni gironí per encàrrec d’Adolf Mas, Fargnoli va parar atenció a uns blocs de pedra api­lats a l’antic museu pro­vin­cial, a Sant Pere de Galli­gants, i els va foto­gra­fiar. Unes pedres. Cinc de mides dife­rents. Fora de con­text, escan­to­na­des i una mica dei­xa­des estar, però amb unes lle­tres gra­va­des d’un alfa­bet ori­en­tal que els dona­ven una tex­tura mis­te­riosa. Amb aquesta imatge, de la qual par­teix l’expo­sició tem­po­ral Pedres amb nom, que el museu del Call pre­senta fins al 15 de setem­bre, comença la rei­vin­di­cació del pas­sat jueu de la ciu­tat, enter­rat i obli­dat fins lla­vors. 
Amb un mun­tatge diàfan i ele­gant de Cris­tina Mas­ferrer, la mos­tra reflec­teix les vides de carn i os que bate­guen dar­rere els noms d’uns homes i unes dones que s’havien fami­li­a­ritzat amb els car­rers de Girona tant com avui nosal­tres, que hi tenien la feina i la llar, que hi tei­xien rela­ci­ons i, en aca­bat, morien. Fent memòria de les comu­ni­tats jue­ves de Girona, Besalú i Cas­telló d’Empúries, i de les pri­me­res tro­ba­lles al fos­sar de Montjuïc d’on pro­ce­deixen les làpides, Pedres amb noma porta docu­men­tació diversa per res­se­guir el procés de des­co­berta i rei­vin­di­cació del lle­gat jueu, que van aju­dar a divul­gar els estu­dis pio­ners d’Enric Claudi Gir­bal, Fidel Fita, Lluís Bat­lle i Prats o Car­les Rahola.
Com a clau­sura de l’expo­sició, per al 12 de setem­bre (18 h) s’ha orga­nit­zat una con­versa, dins la Jor­nada Euro­pea de Cul­tura Jueva, amb la par­ti­ci­pació del poeta Víctor Sunyol, la peri­o­dista espe­ci­a­lit­zada en religió i espi­ri­tu­a­li­tat Míriam Díez, i l’arqueòloga i hebra­ista Irene Llop, a l’entorn de les cinc làpides que va foto­gra­fiar Valentí Fargnoli.

[Font: www.elpuntavui.cat]

Sem comentários:

Enviar um comentário