Fa 6 anys que es va aprovar el Codi de consum però se segueixen incomplint aquests drets
Prop del 90% dels productes que es comercialitzen a Catalunya no compleixen la llei del Codi de consum i així ho denuncia la Plataforma per la Llengua. Segons l'entitat, no hi ha cap altre cas "d'una llengua comparable en dimensions i vitalitat amb tan poca presència en les instruccions, manuals d'ús i etiquetatge d'electrodomèstics, cotxes, joguines, mobles, productes farmacèutics, roba, tabac, fertilitzants, detergents, joies...", entre d'altres tipus de productes.
L'any 2010 es va aprovar la llei del Codi de consum, però des de la Plataforma denuncien que "l'aplicació real per part de les autoritats competents no s'ha produït i això fa que moltes empreses actuïn impunement en el mercat català". Aquella normativa va ser valorada, en un principi, com un pas "significatiu", perquè "representava una aproximació dels drets lingüístics dels consumidors de Catalunya als de la resta d'Europa, inclosos els de les regions espanyoles de parla castellana".
La Plataforma alerta que tot i que el Codi de consum especifica que les persones consumidores tenen dret de ser "ateses oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin”, a la pràctica aquest dret no existeix per al català ni l’aplica l’administració catalana.
D'altra banda, també manifesta que, després de més de 18 anys, l'administració tampoc ha aplicat l'article 30.1 de la Llei de política lingüística pel qual s'obliga a la Generalitat de Catalunya, els ens locals i totes les empreses concessionàries han de distribuir i consumir productes com a mínim etiquetats en català.
En aquest sentit, l'entitat considera que el govern espanyol és un "una excepció en el context europeu amb una llengua com el català", perquè "no hi ha cap disposició de l'Estat que afavoreixi per damunt del castellà i sí que n'hi ha més de mil que protegeixen, obliguen l'ús o fan discriminació positiva del castellà respecte al català".
L'any 2010 es va aprovar la llei del Codi de consum, però des de la Plataforma denuncien que "l'aplicació real per part de les autoritats competents no s'ha produït i això fa que moltes empreses actuïn impunement en el mercat català". Aquella normativa va ser valorada, en un principi, com un pas "significatiu", perquè "representava una aproximació dels drets lingüístics dels consumidors de Catalunya als de la resta d'Europa, inclosos els de les regions espanyoles de parla castellana".
La Plataforma alerta que tot i que el Codi de consum especifica que les persones consumidores tenen dret de ser "ateses oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin”, a la pràctica aquest dret no existeix per al català ni l’aplica l’administració catalana.
D'altra banda, també manifesta que, després de més de 18 anys, l'administració tampoc ha aplicat l'article 30.1 de la Llei de política lingüística pel qual s'obliga a la Generalitat de Catalunya, els ens locals i totes les empreses concessionàries han de distribuir i consumir productes com a mínim etiquetats en català.
En aquest sentit, l'entitat considera que el govern espanyol és un "una excepció en el context europeu amb una llengua com el català", perquè "no hi ha cap disposició de l'Estat que afavoreixi per damunt del castellà i sí que n'hi ha més de mil que protegeixen, obliguen l'ús o fan discriminació positiva del castellà respecte al català".
[Font: www.racocatala.cat]
Sem comentários:
Enviar um comentário