Publicat per Enric Serra
Hem parlat diverses vegades a Aprendre llengües d'operacions que
duem a terme quan construïm o executem un discurs, les quals a primer
cop d'ull poden semblar feixugues i tal vegada innecessàries, però que
es revelen autèntiques garanties que estem construint bé el nostre text.
Una conclusió, per exemple, dèiem un dia, no és una complicació final
que toca, perquè ja se sap que hi ha d'haver un plantejament, un nus
i... un desenllaç. La possibilitat de fer una conclusió (i no és pas tan
fàcil elaborar-ne de solvents) ens dóna una garantia que el discurs ha
funcionat, que estava ben construït. Si no podem concloure o no ens
resulta fàcil, és molt probable que ens calgui revisar l'estructura del
discurs. Un text ben muntat es deixa concloure (si m'ho deixeu
dir així) amb facilitat. L'operació de concloure, doncs, és la nostra
aliada més que no una trava tècnica. Com ho és la partitio amb
què, a l'exordi, anunciem les parts que tindrà el discurs, o com ho són
totes els mecanismes de dixi discursiva que van teixint el nostre text.
Una altra de les operacions que sempre m'ha semblat fonamental per veure
si un text propi funciona és la possibilitat de llegir-lo en veu alta.
Si no el podem llegir amb sentit, si en la lectura el text no ens deixa
incloure la nostra intenció, els nostres objectius, si ens fa perdre
l'alè en digressions que ens allunyen del nostre interlocutor o públic
(i que ens poden arribar a fer abaixar la veu, incís rere incís, fins a
un punt que ens podria resultar fins i tot físicament impossible de
realitzar: és el mateix el límit de la realització física que el de la
comprensió de qui escolta el discurs?) el text no funciona. La lectura
en veu alta és la prova decisiva per veure si algú entén i sap fer
entendre el que llegeix. Si no podem llegir el text en veu alta i ser-hi
compresos és que el text és incomprensible o, senzillament, que
nosaltres no el comprenem. Aquests dies a classe parlem de la fase de la
memoria en la producció de discursos i desaconsellem llegir els
textos que s'han de fer arribar a una audiència (per bé que la lectura
pot ser necessària i útil en certs contextos molt formals o que reclamen
una precisió total). Si la lectura no és la millor opció gairebé mai
(resta naturalitat, impedeix el contacte visual amb el públic), sí que
pot ser, en canvi, un ajut imprescindible en construir el discurs que ha
de ser dit. Si el nostre discurs escrit pot ser llegit en veu alta,
mentre el preparem, tenim una garantia (més) que, quan l'executarem (amb
el suport d'un guió, segurament) funcionarà.
[Font: enricserrabloc.blogspot]
Sem comentários:
Enviar um comentário