quinta-feira, 31 de outubro de 2013

La premsa llatinoamericana creix en lectors, publicitat i tirada

Per Joan Solé
La situació del periodisme als països llatinoamericans, i en concret de la premsa escrita en format paper, contrasta radicalment amb la situació d’Europa i dels Estats Units d’Amèrica. En un context econòmic dolorós i amb propietaris editorials que vaticinen la fi de la premsa en paper, llatinoamèrica registra un augment de lectors, publicitat i de tirada en la majoria dels seus països.
L’augment
Excepte a Argentina o Xile, en la resta de països d’Amèrica Llatina augmenta el nombre de lectors de premsa en paper. La consultora PricewaterhouseCoopers (PwC) preveu que el negoci d’aquests diaris creixi un 5,5% anual durant els pròxims cinc anys. Una dada altíssima en comparació amb  l’1,4% de contracció dels EUA i 0,3% de creixement a Europa i Orient Mitjà que es preveu en el mateix període.
Les claus
· Mitjans més adaptats en contingut i preu als sectors socials emergents, les denominades “classes populars”. Informació basada en els interessos dels sectors socials més elevats i la classe mitjana professional -sectors que la crisi s’encarrega d’aprimar-.
· La premsa llatinoamericana difereix de la concepció “un públic en concret”, contingut heterogeni per a un públic amb un nivell cultural i social diferent: diversitat de contingut i una presentació de la informació diferenciada del model clàssic.
· Una millor situació econòmica de les regions. La capacitat de consum de les classes mitjanes ha reactivat el consum. A Europa, i en concret a Catalunya, els índexs de creixement són baixos i és utòpic pensar a curt termini amb el retorn d’aquells caps de setmana on es compraven dos o tres diaris per llegir.
· Diversificació més enllà de les capçaleres històriques. Nous diaris populars i gratuïts han reactivat l’interès pel consum de premsa.
· Segmentació periodística amb una premsa orientada a les necessitats dels lectors, mitjans més atractius amb notícies breus i més locals amb un posicionament a internet.
El repte
Mantenir aquestes dades i afrontar el repte digital. A països com Perú la venda de diaris ha crescut un 55% els últims 5 anys, mentre que a Brasil, Argentina, Colombia i Xile l’augment es troba a internet. La balança per equilibrar els ingressos del paper amb el digital és el gran repte que afronten aquestes capçaleres, si no volen caure en el parany d’oferir gratuïtament al web el mateix que en el paper. El lector deixarà de pagar per la informació del diari si sap que aquest mateix l’ofereix, sense cap cost per a l’usuari, en format digital.
Les perspectives per als próxims anys conviden a donar un cop d’ull a aquests països en creixement. El futur professional de molts periodistes sense feina podria passar per aquí. 
[Font: www.joansole.cat]

Sem comentários:

Enviar um comentário