Gramàtica i escriptura: un diàleg necessari?
El Grup de Recerca sobre Ensenyament i Aprenentatge de Llengües (GREAL) de la Universitat Autònoma de Barcelona organitza properament unes Jornades de Didàctica de la Llengua titulades Gramàtica i escriptura: un diàleg necessari? Realitzades en el marc de la línia de recerca duta a terme actualment pel grup GREAL, les Jornades pretenen posar de relleu la relació entre el tractament de la gramàtica i la composició escrita en els processos d'ensenyament i aprenentatge de llengües.
L'acte es realitzarà els propers divendres 25 i dissabte 26 d'abril a la Facultat de Ciències de l'Educació de la UAB. Trobareu tota la informació sobre les Jornades, el programa, l'horari i el mètode d'inscripció al següent enllaç: http://greal.cat/ca/jornades- 2014. Així mateix, per qualsevol dubte també us podeu posar en contacte directe amb el grup GREAL a través d'aquesta adreça de correu electrònic: gr.greal@uab.cat
_______________________________________________________________________________________
Els docents sabem que ensenyar llengua vol dir ensenyar a escoltar, parlar, llegir i escriure, en definitiva a interactuar combinant les habilitats comunicatives de manera eficient.
Ara bé, en aquest punt se’ns planteja un interrogant: ‘Per arribar a dominar aquestes habilitats n’hi ha prou d’usar la llengua o cal també saber convertir-la en objecte de reflexió?’.
Es tracta d’un interrogant que ha suscitat grans controvèrsies al llarg de les darreres dècades i que situa al mig del debat la següent qüestió: ‘Què en fem, de la gramàtica?’.
Alguns estudiosos i docents defensen que s’aprèn llengua usant la llengua: per exemple, els alumnes aprendran a escriure a base de resoldre un gran nombre de tasques d’escriptura al llarg de l’escolaritat. La capacitat de reflexionar sobre la llengua s’anirà adquirint implícitament sense que calgui ensenyar gramàtica.
D’altres pensen que per dominar la llengua ens cal usar-la i alhora saber reflexionar-hi. Això vol dir, per exemple, que cal que els alumnes escriguin però també que el docent els ajudi explícitament a pensar sobre aspectes com els verbs en passat, els pronoms, la selecció lèxica, etc. perquè puguin fer textos millors.
Les Jornades que presentem estan pensades des d’aquestes darreres posicions. Defensem que la gramàtica és un aspecte important en l’aprenentatge de l’escriptura. No volem, però, que això quedi com una simple declaració d’intencions.
L’experiència de tots nosaltres ens mostra que sovint la instrucció gramatical no té incidència en la millora dels escrits. La relació gramàtica-escriptura és un territori àmpliament explorat (de vegades fins i tot amb posicions bel·ligerants i enconades). Sorprenentment, però, és un territori encara molt desconegut, sobre el qual no s’ha estat capaç de donar als docents directrius orientadores.
Les nostres Jornades proposen d’indagar quins continguts gramaticals poden ser més útils per escriure i de quines maneres cal ensenyar aquests continguts. No pretenen dir-hi la darrera paraula per això parteixen de la següent idea: cal que entre tots, estudiosos i docents, anem elaborant un marc per a la reflexió. Sabem que aquesta reflexió no ens solucionarà tot els dubtes. De ben segur, però, que ens permetrà entendre la importància de compartir problemes i troballes. Això ens ajudarà a no sentir-nos sols a les nostres aules i a fer que el camí sigui més interessant, motivador i creatiu.
Sem comentários:
Enviar um comentário