Un 31% de les agressions racistes recollides a l'informe anual del 2016 de SOS Racisme van ser perpetrades per cossos de seguretat. Els agents encapçalen els casos de racisme denunciats per vuitè any consecutiu
Escrit per MARIANA CANTERO
El 21 de març és el Dia Internacional per
l'Eradicació de la Discriminació Racista. Aquesta ha estat la data escollida
per SOS Racisme per presentar l'informe "L'estat del racisme a
Catalunya", que recull l'anàlisi de la situació i les dades referents als casos
de racisme gestionats al seu Servei d'Atenció i Denúncies (SAID). L'informe del
2016, que es presentarà en roda de premsa al llarg d'aquest matí, aporta dades
sobre les 431 persones que l'entitat va atendre l'any passat, inclosos aquells
casos que no es van voler denunciar. L'acte públic serà a dos quarts de set de
la tarda, amb una taula rodona on intervindran deu expertes per respondre les
preguntes del públic. A les vuit, tindrà lloc l'acció popular
#rebentaelracisme.
La primera conclusió de l'informe? La
invisibilització del racisme es manté. No hi ha fonts oficials d'estadístiques
que recullin tipologies de casos a l'Estat espanyol. El sistema no aposta per
protegir, acollir i acompanyar les persones que han estat víctimes del racisme.
La invisibilització i la normalització del racisme es retroalimenten i
condicionen a les persones que el pateixen a no denunciar: no hi ha
reconeixement social ni penal del racisme com a vulneració de drets. El 2016,
un 34% de les persones que l'entitat va detectar que van patir racisme no van
tirar endavant la denuncia. Un 62% d'aquestes persones ho va fer per por,
desconfiança en el sistema o naturalització del que li havia passat. La
despenalització dels insults o injúries deguda a la reforma del Codi penal ha
significat, a més, una desincentivació davant la possibilitat de denunciar
aquesta mena de fets entre particulars.
La naturalització del racisme es palpa també amb una altra dada: el 59% dels
casos es donen a la vida quotidiana, on es detecta que s'han incrementat i
diversificat els espais on té lloc el racisme. Aquests casos inclouen les
agressions entre particulars (16%), la discriminació laboral (14%), la
discriminació en l'accés a serveis privats (15%) i la discriminació en l'accés
a drets socials (14%). Aquesta darrera tipologia, es materialitza moltes
vegades mitjançant formes de racisme institucional, una de les més greus i
que condiciona més la vida de les persones. Aquestes formes de racisme estan
bastant interioritzades i naturalitzades en l'àmbit social, per la qual cosa
els casos que arriben a l'entitat i es denuncien són, en general, de persones
molt informades dels seus drets o que han arribat al seu límit vital, segons
explica l'Alba Cuevas, directora de SOS Racisme Catalunya.
El racisme policial, impune
Les agressions i abusos per part dels cossos de seguretat són la tipologia de
racisme més nombrosa per vuitè any consecutiu, d'ençà que SOS
Racisme va començar l'any 2009 a recollir i publicar al seu informe anual
les dades dels usuaris que atén.
Un 31% dels casos detectats per l'entitat l'any passat corresponen a agressions
perpetuades per cossos de seguretat pública, amb especial incidència en el
col·lectiu dels manters, que són la major part dels casos que arriben
al SAID. La Guàrdia Urbana de Barcelona encapçala el nombre de casos amb
un 44% del total, seguida pels Mossos d'esquadra (32%), el personal
del CIE (16%), les policies locals i la nacional, cadascuna
amb un 4%. L'opacitat i l'encobriment són característiques recurrents en
aquesta mena de casos, en els quals s'hauria de reforçar la defensa de les
víctimes de racisme, però a la pràctica es troben amb investigacions poc
diligents i amb l'arxivament de les denúncies.
La major part de les vegades, però, SOS
Racisme ha d'actuar en defensa de les víctimes, ja que els cossos de
seguretat els acusen sovint d'atemptat contra l'autoritat i els jutges
atribueixen el principi de veracitat a la policia. El col·lectiu de les
persones que es dediquen a la venda ambulant és un dels que ha patit l'actuació
policial més directament i una mena de racisme no identificat: l'aplicació del
dret penal com a manera d'abordar una realitat social. "El dret penal no
hauria d'utilitzar-se per abordar aquesta qüestió, i fer-ho suposa un acte
discriminatori des del moment que es configura com a legítim", explica
l'informe.
L'any 2015 l'article 89 del Codi penal es va modificar, plantejant-se que
"les penes de presó de més d'un any imposades a un ciutadà estranger seran
substituïdes per la seva expulsió del territori espanyol". Els efectes es veuran al llarg d'aquest any, però l'entitat de drets
humans ja està veient com les penes s'estan endurint: el que abans eren faltes,
ara són delictes.
L'informe apunta a la utilització d'una perspectiva securitària que
s'escuda en dos instruments, el codi penal i la llei d'estrangeria. Des de la
citada modificació del codi penal, les denúncies penals per venda ambulant
irregular es consideren delicte i, per tant, generen antecedents penals quan
s'ha produït una sentència condemnatòria, i fan impossible obtenir o renovar el
permís de residència. A més, les condemnes reiterades per venda ambulant poden
desembocar en l'entrada a presó. "Estem parlant de penes de presó per la
mateixa venda irregular, però també de situacions totalment desproporcionades
que s'han donat aquest 2016, com per exemple dictar presó preventiva o acusar
els venedors de pertinença a grup criminal", la qual cosa pot comportar
penes de 3 a 6 anys de presó o directament l'expulsió.
Altres formes de racisme
L'informe repassa altres temes que es consideren rellevants dintre de la
fotografia del racisme a Catalunya durant el 2016. Un d'ells són els delictes
d'odi, concepte que ha guanyat visibilitat els últims anys. Partint de la
concepció de delicte d'odi com aquell que es dóna per una motivació d'odi
basada en origen nacional o ètnic, cultura, religió o color de pell, tots els
casos que arriben a SOS Racisme i es gestionen per la via penal
serien delictes d'odi. Però, la definició que fa servir judicialment deixa fora
les accions discriminatòries com el racisme institucional, l'institucionalitzat
o els conflictes entre particulars, que es tipifiquen com a faltes lleus i que
la reforma del codi penal ha exclòs. Per això l'informe el qualifica d'una
eina no útil per defensar els drets humans: "hi ha moltes situacions que
no es consideren delictes per llei però són denunciables", diuen.
El text del document també aprofundeix en la situació dels menors
migrats que viuen a l'estat sense els drets garantits. "La
vulneració dels drets dels menors al nostre país no s'identifica ni es
visibilitza com a problema, quan són menors migrants", apunta, i recull
com s'està privant de llibertat actualment a menors migrants
al CIE de Barcelona i quina és la situació dels menors no acompanyats
quan accedeixen a la majoria d'edat sense permís de residència ni acompanyament
legal.
Per últim, l'informe denuncia la burocràcia, que funciona com a agent
discriminador amb el conjunt de procediments que configuren la política
d'estrangeria i que les diferents administracions públiques s'encarreguen de
dur a terme. Una altra forma de racisme institucional que il·lustra com aquests
procediments representen una veritable frontera per una part de població a
l'accés i exercici de drets fonamentals. Els exemples es troben en els
processos per a obtenir la documentació a estrangeria o la prova per tramitar
la ciutadania espanyola. "Fins que les administracions no es posin les
piles no s'avançarà. Manquen polítiques públiques de prevenció i educació",
diuen des de l'entitat.
SOS Racisme convoca aquesta tarda a 2/4 de 7
una taula rodona pública per aprofundir en l'informe a Plaça Sant Jaume,
amb la participació de deu veus expertes,. D'altra
banda, l'informe complet es pot consultar en aquest enllaç i
també es pot adquirir imprès a la seu de SOS Racisme i
l'Espai Contrabandos.
[Foto: Victor Serri –
font: www.directa.cat]
Sem comentários:
Enviar um comentário