«A mafia xa
non é o que era», documental de dubidoso gusto
Por JOSÉ LUIS LOSA
Non había ter ata agora sorte o Nobel J. M. Coetzee na adaptación da súa literatura ao cine. A película que
pechou este venres a competición desta 76.ª Mostra, Esperando aos bárbaros, non é obra
eminente pero si posúe capacidade para atrapar eses espectros do racismo, da
necesidade de inventarse un inimigo, da crueldade como instrumento do poder,
que aniñan todas na medula de boa parte da obra do escritor surafricano. A adaptación bastante fiel do
texto sitúase nunha desas chamadas fronteiras mortas, como a do deserto
dos tártaros de
Dino Buzzati. Un lugar sen
identificación xeográfica nin temporal, en cuxa fortaleza un funcionario mantén
a convivencia coa distante poboación nativa, apenas atisbada. Ata que irrompe o
monstro colonialista, un coronel que serve a Johnny Depp para ofrecer outra das
súas carnavaladas. É o de Depp uno deses
roles sádicos nos que se pode recoñecer a pegada da etapa final de Marlon
Brando, cando se caricaturizó en filmes como The
Missouri Breaks, A
illa do doutor Moreau ou Os
últimos xogos prohibidos. Moito se
falou da simbólica herdade que Brando deixou ao seu estreito amigo cando ambos
coincidiron e Brando despedíase na escuridade, nunha cadeira de rodas cara ao
máis aló, na elexíaca The Brave.
Realmente, nesta película do realizador Ciro Guerra, Depp e as súas
excentricidades son presenza fugaz. Como a de Robert Pattinson. O peso do filme descansa sobre
un actor notabilísimo, Mark Rylance, a quen Spielberg deu a visibilidade para que gañase un merecido Óscar pola ponte dos espías. Rylance é aquí o home de paz que non pode deter unha
dinámica colonial clásica de acción e reacción. O colombiano Ciro Guerra -que
leva mellor do esperado o gap desde as súas
películas indixenistas O
abrazo da serpe e Paxaros
de verán a esta produción en inglés e con cásting estelar- deixa
que por este páramo cóese a sombra do Godot de Beckett, tan presente en
Coetzee. E que se respiren secuencias de wéstern ben entendidas, porque a
fronteira e o inimigo nativo son a base dese xénero. E, como non, a posible
lectura do que apunta Guerra no seu cine anterior: unha Colombia cos militares
removendo zonas enteiras do país, sacrificando a poboación civil indíxena. Todo
está perfilado con elegancia, sen subliñados.
E só se
permite o filme, con respecto á novela de Coetzee, ese horizonte do cal -nunha
profecía autocumplida pola militarista escalada da tensión- xorde unha onda
humana que todo o ocupa. Son os bárbaros, os tártaros, que
finalmente si están aí porque isto non é Dino Buzzati senón un fatalista
avistamento do futuro no cal o racismo e o despropósito totalitaria levan
finalmente a esa xusta aparición soñada por Kavafis.
OS XUÍCES FALCONE E BORSELLINO
Non entendo a presenza na competición do documental de Franco Maresco A mafia xa
non é o que era. Porque a súa materia
esencial -a da figura dun animador musical da chamada canción neomelódica
erixido en leit motiv e narcocorrido de Cousa Nostra- xa se
nos descubría nunha cinta súa vista aquí hai 5 anos, Bellusconi, que era
infinitamente máis suxestiva. A forma en que volve Maresco sobre este
tipo, Ciccio Mira, dedicado a orquestrar a música de vodas e guateques da mafia
palermitana, e como converte a este bufón de moral abominable en motor de
comicidade paréceme irritante. Moito
máis cando a película se ambienta na rememorización dos 25 anos que fai que os
colegas de Mira asasinaron os xuíces Falcone e Borsellino.
Compréndese
menos esta exaltación dun documental inelegante cando esta Mostra ofreceu xoias
en bruto do xénero: os
documentos sobre Francesco Rossi e a Historia italiana do século XX, o dedicado
ao magnate do petróleo némesis de Putin, Aleksander Jodorkowski
e -sobre todo- a obra mestra The Kingmaster, que
nos revela que Imelda Marcos non só segue viva -como esfinxe kitsch irredenta-
senón que está a piques de volver ao poder en Filipinas xunto a temible
presidente Duterte -quen converte, por contraste, a Bolsonaro no Papa
Francisco- foron do mellor desta edición que foi de máis a moi pouco.
[Imaxe: ETTORE
FERRARI - fonte: www.lavozdegalicia.es]
Sem comentários:
Enviar um comentário