quarta-feira, 12 de junho de 2019

warholià -ana adj

Primera documentació: 21/10/1990
Tipussufixació
ContextosAndy Warhol deia que tothom tindria un quart d’hora de la seva vida per esdevenir famós. El problema és que la profecia warholiana no ha tingut res a veure amb la proporció i alguns han estat famosos per sempre... [Diari de Barcelona, 21/10/1990]
Els hòldings de luxe als EUA inverteixen més de 255 milions de dòlars mensuals regalant peces i pagant per aconseguir missatges patrocinats a Instagram, mentre que els supervivents analògics anuncien que al fenomen li queden cinc dies: noms que passaran de la celebritat warholiana al no-res. [La Vanguardia, 8/04/2017]
ObservacionsAndy Warhol (1928-1987) és un dels artistes contemporanis més coneguts. Nascut a Pittsburgh (EUA) d’origen txec, va jugar un paper decisiu en el naixement i desenvolupament de l’art pop. Després d’una primera època en què va treballar amb èxit d’il·lustrador professional i publicista, a partir de 1962 va assolir fama mundial amb la seva primera exposició a la galeria Stable de Nova York on va presentar les primeres sèries serigrafiades de les llaunes de sopa Campbell’s, ampolles de Coca-cola i bitllets de dòlar. A partir de fotografies, que considerava que era l’únic mitjà objectiu per reproduir la realitat, i mitjançant la serigrafia, va crear composicions de sèries repetides d’una mateixa imatge: a més de les esmentades, són molt conegudes les sèries de Marilyn Monroe, Jackie Kennedy, Elizabeth Taylor o Mao Zedong.
Warhol també va expressar-se amb altres arts: cinema, gravat, escultura, dibuix, etc., i fins i tot va fer de productor musical amb el grup The Velvet Underground. La seva fama mediàtica, aconseguida gràcies a la seva relació amb els mitjans i el seu rol com a guru de la modernitat, envoltat sempre d’artistes i intel·lectuals, però també de drogoaddictes, models i personatges pintorescos i marginats, el van convertir en un personatge controvertit i polèmic (alguns crítics van qualificar la seva obra de bromes pesades i pretensioses), però és, sens dubte, una figura ineludible del segle xx.
En els contextos es veu com l’adjectiu creat a partir del seu cognom, a part de fer-se servir per referir-se a la seva obra, s’utilitza també per fer referència a la fama efímera. El mateix artista va profetitzar, el 1968 en un programa suec arran d’una exposició que es va fer al Moderna Museet d’Estocolm, que tothom tindria a la vida quinze minuts de fama: “In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes”. Aquesta és la situació actual, en què l’abast de les xarxes socials permet que l’aportació esporàdica d’algú (un tuit, un vídeo, una cançó, etc. ) es torni viral però la comunitat se n’oblidi tan bon punt despunti la intervenció d’algú altre.


[Font: neolosfera.wordpress.com]

Sem comentários:

Enviar um comentário