L’historiador Josep Fontana (Barcelona, 1931) conversa amb el també
historiador Pelai Pagès sobre la seva matèria d’estudi, el mestratge de
Jaume Vicens Vives, les raons de la crisi econòmica i política global,
el paper de la universitat, l’independentisme creixent i les arrels
històriques de la identitat catalana
Per Pelai Pagès
Josep Fontana i Lázaro (Barcelona, 1931) és un dels historiadors més prestigiosos de la historiografia catalana actual. Vinculat en els seus orígens a Ferran Soldevila, Jaume Vicens Vives i Pierre Vilar, ha desenvolupat una llarga trajectòria professional, tant en el terreny de la docència –ha estat professor de la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat Pompeu Fabra, a més d’haver impartit cursos i seminaris a molts països d’Amèrica llatina i d’Europa– com en el de la recerca, en què ha escrit nombrosos estudis sobre història de Catalunya i d’Espanya, historiografia i teoria de la història, que s’han convertit en autèntics clàssics. Recentment ha publicat Por el bien del Imperio (2011), una història universal des de 1945 fins ara i El futuro es un país extraño (2013), on analitza la crisi actual i les perspectives de futur. De tot plegat, n’hem parlat extensament, sense oblidar la conjuntura sobiranista que avui viu Catalunya.
Josep Fontana i Lázaro (Barcelona, 1931) és un dels historiadors més prestigiosos de la historiografia catalana actual. Vinculat en els seus orígens a Ferran Soldevila, Jaume Vicens Vives i Pierre Vilar, ha desenvolupat una llarga trajectòria professional, tant en el terreny de la docència –ha estat professor de la Universitat de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat Pompeu Fabra, a més d’haver impartit cursos i seminaris a molts països d’Amèrica llatina i d’Europa– com en el de la recerca, en què ha escrit nombrosos estudis sobre història de Catalunya i d’Espanya, historiografia i teoria de la història, que s’han convertit en autèntics clàssics. Recentment ha publicat Por el bien del Imperio (2011), una història universal des de 1945 fins ara i El futuro es un país extraño (2013), on analitza la crisi actual i les perspectives de futur. De tot plegat, n’hem parlat extensament, sense oblidar la conjuntura sobiranista que avui viu Catalunya.
—Realment “el futur és un país estrany”, com tituleu el darrer llibre.
—Aquesta frase el que vol dir és que la mena de futur que havíem
interioritzat, no ha acabat de funcionar. Hem viscut una llarga etapa en
què ens hem format amb la idea que el progrés era imbatible i que
teníem la història del nostre costat i que, per tant, malgrat tots els
entrebancs que es poguessin produir, tot acabaria anant en el bon
sentit. Això s’ha revelat fal·laç, no solament per com estan anant les
coses, sinó perquè revisant la història cap endarrere t’adones que cap
guany no va ser un efecte automàtic de forces ocultes, sinó el resultat
de lluites concretes. Però, a més, estàs veient ara que la projecció cap
a un futur immediat, i potser no tan immediat, és més aviat regressiva.
I per tant això et planteja que necessites revisar moltes coses.
—A què atribuiríeu aquesta situació?
—La meva interpretació a llarg termini és que hi va haver un canvi
fonamental a la història que depèn del moment en què un conjunt de
forces lligades en bona mesura a la Il·lustració van desencadenar un
procés revolucionari. Aquest procés revolucionari és el que fa que, més o
menys des de 1789, tot aquest món nostre visqui en una situació
d’esperança de canvi, i que els seus elements dirigents, per contra, ho
facin amb una por constant de perdre els seus privilegis. De 1789 fins
cap a 1980 sempre hi ha hagut un fantasma que no els deixava dormir
tranquils i que afavoria que els estats fessin d’àrbitres per tractar
que es produïssin ruptures revolucionàries.
Primer eren els jacobins, després van ser tots els que vulguis: els
maçons i els anarquistes i els comunistes. Des dels anys 1980 no hi ha
una alternativa creïble, no hi ha por, i en el precís moment en què no
hi ha por cessen les concessions i, per una altra banda, els
intermediaris dels tractes, que serien els governs, estan cada vegada
més venuts als interessos dominants. Així comença un procés retrògrad
que està entre les causes de la crisi, però que no és la crisi. El que
passa és que la crisi serveix per a alimentar-lo i fer-lo més
enèrgic. Quan parlàvem de crisi pensàvem que era un procés en què,
després d’empitjorar, es tornava a una situació com l’anterior. Ara no
hi ha retorn, ara hi ha una etapa nova que té unes característiques
molts clares.
Als Estats Units, per exemple, que estan en ple procés de
recuperació, la borsa ha arribat a màxims històrics i està pujant el
preu de l’habitatge. Però hi ha una inversió insuficient en activitats
productives i no hi ha una plena recuperació de l’ocupació, sinó un atur
estructural de gent de 40 anys cap amunt, i també dels més joves, que
han estat un llarg període en l’atur i que no són cridats per a noves
ocupacions, perquè l’ocupador té la idea que, si han estat tant de temps
en l’atur, algun problema deuen tenir. Es va produint, a més, un
augment considerable dels treballadors a temps parcial. A la vegada hi
ha una disminució dels salaris que, combinada amb la disminució dels
serveis socials, està creant una situació d’augment de la pobresa.
En aquests moments als Estats Units la definició tradicional de
pobresa afecta 50 milions de persones, una de cada sis, però càlculs
nous sobre la zona de frontera amb la pobresa, l’eleven de 50 a 100
milions, és a dir, que una tercera part de la població nord-americana
estaria en aquesta zona de frontera.I aquests trets s’estan produint
també a casa nostra. L’activitat econòmica és en bona mesura una
activitat en el terreny financer, amb molt poca inversió productiva i
l’atur està en uns nivells que no saps quina mena de recuperació caldria
per a poder-lo reduir. Els salaris estan baixant. La pobresa està
augmentant. Hi ha una situació que semblava que havia desaparegut des
del temps de la fi de la Guerra Civil, amb reaparició de la fam. Cal ser
conscient d’això. Si la gent pensa que la recuperació vol dir que
tornarem a anar bé, que se n’oblidi. El que està apuntant és una
situació nova, que va en camí de reproduir una mena de recuperació com
la dels Estats Units.
—A més, ells mateixos han comparat la crisi actual amb la
crisi del 29, com una crisi estructural, a fons. Em preocupen, en
aquests moments, les alternatives a aquesta crisi. Quan va caure la Unió
Soviètica, jo, que havia estat sempre molt crític amb la deriva que
estava prenent el socialisme soviètic, sempre havia dit que aleshores
era el moment de reinventar la utopia, en el sentit que les forces
socials que no combreguen amb el capitalisme haurien de tenir el deure
–un cop assumit el fracàs del model soviètic– de buscar entre tots una
alternativa a un capitalisme que cada dia és més depredador i que està
provocant les situacions esmentades. Com veuríeu aquesta necessitat?
—Hi ha un llibre de Neil Davidson sobre revolucions burgeses i
revolució social, que publicarà el meu amic Gonzalo Pontón, que planteja
un tipus d’anàlisi similar, i situa la revolució soviètica, i
pràcticament la de Xina, com a revolucions burgeses. Sí, la utopia és
totalment necessària, però no és suficient. Als Estats Units economistes
com Richard Wolff o Gar Alperovitz estan convençuts que el futur és del
cooperativisme. Per a ells l’ideal és Mondragón. Però un model com
Mondragón no pot canviar les coses. Si no tens el poder, o no el pots
neutralitzar, no hi ha manera que tiris endavant una utopia. Mentre hi
hagi un govern a Madrid que pot determinar a través de la legislació les
condicions en què sobreviu Mondragón, és evident que no pot transformar
gaire cosa. Vivim en un món que és ple de revoltes que tenen objectius
puntuals, que són molt meritòries i que s’han de fer: uns lluiten contra
els desnonaments, uns altres contra les preferents…
És evident que amb tot això fas nosa, però no amenaces el sistema,
que té prou capacitat per a resistir. La utopia que li contraposem ha de
ser molt àmpliament compartida perquè forces socials molt diverses la
identifiquin amb els seus problemes i amb les seves necessitats. I això
és avui molt difícil.
—I el paper que poden fer en aquesta recerca o en aquesta
construcció d’alternatives de futur, que en definitiva és la utopia, els
partits polítics tradicionals d’esquerra, o els sindicats... quin
creieu que ha de ser?
—Estem en unes condicions en què el joc del parlamentarisme està
completament condicionat. És a dir, els partits que tenen la
possibilitat d’aconseguir majories suficients per a influir seriosament
en la legislació depenen, per una banda, de cara a les eleccions, d’uns
crèdits bancaris que no es tornen, però que els condicionen. I després,
per tal de pagar les seves despeses, els mateixos partits han de fer
pactes i concessions a les empreses que els fan donatius.
Una deriva difícil d’aturar, perquè el que necessitaries per a
denunciar-la és poder comprovar en cada contracte, no les condicions
pactades públicament, que són les que el legitimen, sinó les reals: els
costos finals que s’han hagut de pagar, gràcies a la tolerància d’unes
administracions que compensen d’aquesta manera els favors rebuts. Que un
partit d’esquerra tingui la possibilitat d’adquirir una quota de poder
suficient a través del joc electoral, dependria en bona mesura de la
cobertura que li donarien periòdics, ràdios i televisions, que tots
sabem qui tenen al darrere com a propietaris, i quins són els interessos
que han de defensar.
En aquestes condicions, no és possible que cap partit d’esquerra
tingui possibilitats d’obtenir prou força electoral que arribi a obtenir
el poder necessari per a canviar radicalment les coses. Llevat que
acabi derivant cap a la dreta, com ho ha fet el PSOE, si el compares amb
el que representava el 1936, que no tingui ni tan sols la voluntat de
canviar realment les coses.
—I els sindicats?
—Els sindicats poden tenir tota la bona voluntat del món, però han
estat molt debilitats. Quan als anys 70 va començar la lluita per
revertir completament el sistema, la primera cosa que van fer tant la
senyora Thatcher com el president Reagan va ser atacar els sindicats i
iniciar el procés que els ha anat debilitant. I et sap greu. Perquè per
més que se’ls vulgui menysvalorar és evident que als sindicats, entre la
gent que hi treballa, hi ha gent de molta vàlua.
—Un sociòleg madrileny ha escrit que una de les
característiques d’aquest inici de mil·lenni era aquest caràcter de
submissió global, d’acatament als poders públics en què es troba la
majoria de la societat. De tal manera que sembla que ens ho poden vendre
completament tot, i ho comprem, encara que no hi estem d’acord. La
perspectiva en aquest aspecte és negativa. Almenys fins que no han
començat sorgir aquestes respostes socials que de manera molt
espontània, molt esporàdica, molt poc sistemàtica s’han anat
desenvolupant a poc a poc. Com ho veieu?
—Aquestes respostes plantegen un interrogant: i després, què? Per
exemple, és evident que a Galícia el moviment dels estafats per les
preferents és un moviment amb molta vivesa. La majoria dels qui en
formen part, segur que havien votat el PP. Ara suposa que vénen unes
noves eleccions. A qui votarà aquesta gent?La majoria tornarà a votar el
PP. Primer, perquè segurament votar el PSOE no és cap remei. I segon
perquè, en principi, els hagi passat el que hagi passat als seus
estalvis, continuen tement que un canvi massa gran no faci que la
societat s’enfonsi. El problema, el que ha canviat sobretot des del
franquisme ençà, és la inexistència d’una alternativa que els ciutadans
puguin identificar amb els seus diversos problemes. Aquesta alternativa,
que el 1975 podia semblar que era el mer retorn a la democràcia, ha
estat un engany. I ara ens caldria construir-ne una altra.
—Sí. La història suposo que alguna cosa ens ensenya en aquest aspecte. O no?
—Les coses que ensenya són més aviat les que haurien de prevenir-nos
d’enganys, dels miserables enganys en què tots hem caigut més de quatre
vegades, per fer-nos una mica més assenyats i sobretot més malfiats.
Això sí que és una cosa que ens hauria d’ensenyar la història. Una cosa
que dieu és certa: la utopia és absolutament necessària. Però després
cal convertir-la en una consciència que es pugui compartir àmpliament. I
en aquests moments l’únic principi que em sembla que es pot compartir
amb uns i altres és que cal resistir, que no és lícit resignar-se al
retrocés que se’ns vol imposar. En cap terreny.
—A Catalunya, de tota manera, sembla que el problema més important no sigui la crisi sinó la qüestió sobiranista.
—Si un analitza bé el que hi havia darrere de la manifestació de
l’11 de setembre de l’any passat, ha de tenir clara una cosa i és que el
primer motor era l’absoluta i justificada indignació davant de la
situació global, i la voluntat d’una ruptura. El primer que hi havia era
el malestar profund d’una societat que veu com una oportunitat
d’autogovern –i dir “autogovern” no vol dir que tindrem un govern gaire
diferent–, i una possibilitat de participació, que és una de les coses
que l’evolució que està seguint el PP els nega.
—No em deixa de semblar curiós el fet que, per exemple, els
socialistes ara tornin amb el tema federalista, que era el tema amb què
Rodríguez Zapatero va començar a governar quan el 2004 va accedir al
poder. I durant els set anys que va estar governant no va moure un dit
per avançar cap al federalisme. No deixa de ser curiós que el socialisme
ara torni amb el federalisme com l’alternativa al sobiranisme, al dret a
l’autodeterminació, a la possible escissió, no?
—L’any passat es van publicar les memòries d’un militar, responsable
del CESED, el Centre d’Intel·ligència que hi va haver abans del CESID,
que explicava que cap a l’octubre de 1976 hi va haver una entrevista de
Casinello amb Felipe González i el Guerra, per saber què pensaven els
socialistes. I els militars van quedar satisfets de l’actitud de Felipe i
el Guerra respecte del problema nacional. Coses concretes que ara
recordo: el refús del concert per a Catalunya i la total negativa a
tolerar un partit socialista català independent del PSOE. Això era en
els temps en què la Platajunta oferia constitució federal i organisme
d’autogovern immediat per a les nacionalitats.
—I sembla que faria una por terrible qualsevol modificació de la Constitució, qualsevol canvi...
—El problema no està en la Constitució, sinó en la situació real. Hauries de canviar la gent.
—Quan donava una assignatura d’història de Catalunya i
Espanya contemporània llegia als meus estudiants uns articles que havien
sortit a la premsa castellana amb motiu de la primera vaga general de
Catalunya, el 1855, en ple bienni progressista, i que van publicar Josep
Benet i Casimir Martí en el seu llibre sobre el bienni progressista, i
els havia d’advertir que eren articles publicats feia més de cent
cinquanta anys, i que no els havien acabat de publicar ni La Razón, ni
l’ABC ni El Mundo, encara que el missatge sobre Catalunya era el mateix,
a desgrat del temps passat.
—Els estaments polítics espanyols, almenys fins als anys setanta del
segle XIX, eren absolutament hostils a la industrialització. Sostenien
que el bo era l’Espanya agrària, on la gent vivia amb uns bons costums,
mentre que la indústria generava unes situacions de corrupció: la gent
aspirava a més, es revoltava. Per tant, la por de la proliferació de la
industrialització i, sobretot, que això es pogués contagiar era
considerable.
—Però és curiós, perquè la responsabilitat la donaven sempre
als catalans, a la manera de ser dels catalans. Alguns articles ho
expressen clarament. Cal mà dura, cal tornar a Felip V i a incrementar
la repressió.
—Pensa que hi ha un text d’Evaristo San Miguel, heroi del
liberalisme, que parla tranquil·lament de “la incorporación de Cataluña a
la corona de Castilla”. Això és el què havia passat amb Felip V, una
incorporación.
—També hi havia un cartell de la campanya en contra de
l’Estatut d’Autonomia de 1932, que literalment demanava que es fes un
boicot als productes catalans.
—Això s’ha tornat a fer i encara es fa.
—Deixem de parlar del present i del futur i parlem una mica
de la trajectòria historiogràfica. Josep Fontana en aquests moments és
un dels historiadors vius més prestigiosos procedents de l’escola de
Vicens Vives, que és una escola que, ens agradi o no, va marcar una
pauta a la historiografia catalana. Des d’aleshores fins avui, ara ja
fa més de cinquanta anys que es va morir Jaume Vicens, la trajectòria és
llarga. I Josep Fontana és, dels alumnes que queden vius, el més
prestigiós. Si no recordo malament, va començar a treballar el segle
XIX, la crisi de l’Antic Règim, aquesta etapa tan convulsa que va de les
acaballes del segle XVIII fins a mitjan segle XIX, que va ser una època
de canvis i transformacions...
—I de canvis que podien haver estat i no van ser.
—També. Sempre passa. La primera qüestió que m’agradaria que
m’expliquéssiu és com veieu des de la perspectiva actual la
historiografia catalana i sobretot com veieu la vostra primera època,
amb Vicens, i tota aquella colla de companys.
—Primer de tot, jo no començo a partir del mestratge de Vicens. La
meva dedicació a la història arrenca de Ferran Soldevila, de les classes
dels Estudis Universitaris Catalans, on anàvem, de vegades dos –l’altre
era l’Enric Lluch, que va morir fa poc– i de vegades jo sol, al
menjador de casa seva, a Sant Gervasi. O sigui que aquest és l’inici.
Aleshores, a la universitat, l’únic que podia tenir un efecte
mobilitzador era Vicens. I amb Vicens mantinc una relació curiosa,
perquè és una relació constant d’enfrontament.
Perquè ell té clar que jo sóc un esquerrà perdut, i que no pot fer-hi
res, però no sé per què em posa confiança. En el moment en què jo el
trobo Vicens era una persona que tenia una cosa molt clara, que per a mi
també ho estava: que el treball de l’historiador o valia per al que ell
en deia “servir el país” o no valia per a res. Per una altra banda, era
un home amb molts projectes, amb una gran capacitat d’engrescar.
—S’ha mitificat en Vicens?
—No sé en quin sentit. En el sentit que tenia una gran quantitat de
projectes nous i innovadors, això és veritat. I que tenia una gran
capacitat d’engrescar la gent, això és veritat també. Però resulta que
mai no va tenir poder per a realitzar aquests projectes. D’altra banda,
va morir aviat. No sé si això l’ha mitificat. Però és evident que va
ésser una força que va contribuir a canviar les coses. Ara, tingueu en
compte que quan jo dic a Vicens que vull fer la tesi doctoral sobre
qüestions agràries del segle XIX, ell és el primer que m’adreça a Pierre
Vilar. Vicens, de deixebles, en el sentit de seguidors, no en volia,
sinó gent que marxés pel seu compte. En altres sentits no coincidia amb
Vicens, políticament per exemple, però ell ho acceptava.
—És curiós, però, que quan es va morir, en Tarradellas, que
ja era president de la Generalitat a l’exili, va considerar la seva mort
com una mena de catàstrofe nacional.
—Aquí hi va haver molta gent que especulava sobre el futur polític de
Vicens. I aquesta gent s’equivocava, perquè Vicens en aquest terreny
era una persona que anava amb el lliri a la mà, era d’una innocència
primitiva. Li haurien pres el pèl els uns i els altres, si no ho van fer
més d’una vegada. No crec que tingués la malícia necessària per a
sobreviure al món de la mena de política en què es movia Tarradellas.
—Josep Fontana comença a treballar el segle XIX, no?
—De fet vaig fer la meva tesina, amb Vicens, sobre la segona meitat
del segle XVII, però ho vaig deixar perquè volia fer unes altres coses.
Volia entendre el procés pel qual es produeix el canvi social que porta
de l’Antic Règim al liberalisme. Suposo que això té a veure amb el fet
que estàvem vivint en una societat que crèiem que també estava abocada a
un procés de canvi. La manca de dades essencials en el període que
estudiava, que era fonamentalment el regnat de Ferran VII, em va obligar
a usar les dades d’Hisenda, que eren les úniques completes i
continuades. Però mai no he estat ni un especialista en història de la
hisenda, ni dedicat a l’estudi de Ferran VII. Sempre he mantingut
l’interès per temes ben diferents, des d’aquestes coses que havia
començat a fer sobre la segona meitat del segle XVII, fins a altres del
segle XX. Sempre he mantingut l’interès obert i ara m’he ficat en un
tinglado encara més complicat, en què em trobes estudiant història
medieval a tot drap.
—Ah, molt bé, expliqueu-ho.
—Moltes vegades m’havien proposat que fes una història de Catalunya.
Jo no m’havia posat mai a fer-la per un motiu molt senzill, per la meva
consciència que no tenia coneixements suficients per a enfrontar-me a
tot el que va passar abans de 1650. Però he acabat embrancant-me en un
projecte que portarà el títol de La identitat dels catalans. Una
interpretació històrica. És un intent d’explicar com ha sorgit aquest
sentit d’identitat, que s’ha mantingut amb una consistència i coherència
considerables fins ara. I havia de començar per aclarir les coses que
Vilar i Manuel Sánchez han plantejat sobre com i per què aquí a mitjan
segle XIV existeix ja un estat nacional de tipus modern.
—El segle XIV anuncia una Catalunya ja moderna...
—En el sentit que ja existeix un tipus de govern en què la monarquia
té uns poders molt limitats davant de les Corts i, sobretot, no controla
la hisenda. Una cosa que no apareixerà fins el segle XVII a Anglaterra i
Holanda. Ramon d’Abadal ho lamenta perquè pensa que això justament va
impedir que aquí hi hagués una monarquia absoluta forta. Sense adonar-se
que allò que frustra el projecte català és la debilitat demogràfica i
econòmica. Com és que van aconseguir conquerir un imperi mediterrani,
guanyant batalles a França, és gairebé inexplicable, perquè no es
corresponia amb la petitesa dels recursos disponibles. Tot això s’ha
d’explicar, sobre la base del que passa a la societat catalana, més
enllà de les biografies dels reis.
—Arribareu fins ara.
—Sí, és clar.
—M’agradaria que em parléssiu una mica sobre com veieu la
situació de la historiografia catalana avui. Tot el que s’està fent, com
es fa, si es fa bé, si hi ha problemes.
—Hem tingut una etapa en què hi ha hagut una disponibilitat de
recursos, que no s’havia produït abans, a la universitat sobretot, i
això ha permès potenciar la recerca, realitzar un nombre considerable de
tesis doctorals, portar a terme un bon nombre de publicacions, i en
aquest sentit em penso que tenim una historiografia potent. Segurament
no és una historiografia monolítica, sinó que va en direccions diverses,
que té connotacions diverses.
Però això no deixa d’ésser positiu. Lamentablement és una situació
que no es podrà sostenir amb el retall de recursos que s’ha produït,
però deixarà tot un seguit d’avenços, que potser no han transcendit del
nivell acadèmic, que no han tingut oportunitat de canviar les visions
tòpiques i estables, però que ens han llegat innovacions i coneixements
importants. Jo crec que en aquests anys darrers hi ha hagut una molt
bona recerca, afavorida pel fet que en terrenys determinats, com per
exemple el de la història medieval, disposem d’una documentació d’arxiu
excepcional. Quan transcendirà això del món acadèmic i arribarà a les
versions que rep la gent, no ho sé.
—La recerca, ara com ara, si bé hi ha unes altres
institucions que l’haurien pogut propiciar, com és ara l’Institut
d’Estudis Catalans, penso que es continua fent bàsicament a la
universitat.
—Sí, això és essencial. El que no hi ha hagut segurament, llevat de
coses molt aïllades, és una consciència de la necessitat de portar a
terme un tipus de treball que podríem anomenar de fons, la recerca de
base que no pot fer una persona, sinó que s’ha de fer des de dalt. I el
poc que s’ha fet ha sortit de la universitat.
—De totes maneres, en aquests moments, almenys aquesta és la
meva percepció, la universitat està vivint hores baixes, com tot el
país, però quan sents algun responsable polític que et diu que en
aquests moments la universitat no és una prioritat social, a mi em dol,
perquè penso que la universitat hauria d’ésser una prioritat per al
futur.
—Això és una errada. La necessitat d’un esforç en el terreny de
l’educació és clara. També que, quan això es planteja en termes de la
utilitat de l’educació de cara al creixement, el més important no és la
universitat sinó la qualitat de l’ensenyament mitjà que es dóna a una
part considerable de la població. Potser el que no ha estat mai
clarament plantejat és que cal maximitzar el resultat que s’obté dels
recursos invertits a la universitat. No està gaire clar què és el que ha
de fer la universitat, ara que ja no és una eina per a la formació de
les elits.
En el terreny de les humanitats, per exemple, ha fracassat en una
tasca tan essencial com ensenyar a expressar-se, a escriure. Un grup de
gent del meu entorn vam aprendre a escriure, no a la universitat, sinó
treballant, fent una enciclopèdia, fent el Larousse a Planeta, durant
uns anys. Aprenent que tenies 14 línies per a fer una biografia i que
havies d’esforçar-te a triar el que era important i a expressar-ho amb
claredat. No hi va haver mai ningú a la universitat que ens ensenyés
això.
—Hem de replantejar la funció de la Universitat, doncs?
—Cal aclarir per a què serveix la formació que estem donant. I és que
hi ha moltes disciplines en què la gent surt de la universitat amb una
gran quantitat de coneixements que no són aplicables a la feina que ha
de fer. Crec que la universitat necessitarà en algun moment una revisió
de la seva funció.
—L’excés d’universitats és un problema?
—Aquí hi ha un problema que forma part d’aquesta qüestió. Penso que
és lícit donar un nivell d’ensenyament superior al de la formació
secundària a una gran quantitat de gent, a la major quantitat de gent
possible. Però cal no confondre això amb donar un ensenyament
especialitzat. Una cosa és generalitzar un nivell d’ensenyament superior
polivalent, el més polivalent possible. I una altra reservar camins
estrets i reduïts per a accedir a terrenys d’especialització que haurien
de reservar-se als més qualificats per a la tasca a què s’adrecen.
—Creieu que la història desapareixerà de l’ensenyament?
—No pot desaparèixer, per una raó elemental. Quan a França la van
eliminar, en una època en què era moda l’ensenyament de les ciències
socials, van descobrir amb terror que els estudiants no se sabien la
lletra de la Marsellesa. Aleshores, això va provocar un canvi radical
del senyor Chevènement i van decidir que necessitaven dosis de
patriotisme històric. En aquest sentit no desapareixerà de
l’ensenyament. Però si vols viure com a historiador fora de
l’ensenyament, en un món que té una certa demanda d’història, el primer
que et cal es aconseguir comunicar-te amb un públic ampli, com sempre ho
han fet els grans historiadors.En el nostre món universitari s’escrivia
per a la tribu, perquè sabies que si agradaves a la tribu tindries
patrons que et donarien suport.
—Sí, sí. Tinc la percepció que la relació que té
l’historiador amb la societat es dóna més quan vas a fer una conferència
en un barri, que no pas a través de la tasca historiogràfica pròpiament
dita, no?
—Sí, és clar.
—O sigui que la història encara continua tenint una funció a la nostra societat.
—Qualsevol reflexió sobre la societat s’ha de fer necessàriament a
partir d’un passat. Perquè qualsevol cosa que puguis analitzar és ja
passada. Per tant, un cert coneixement ordenat d’aquest passat és
necessari. Per exemple, quan ara reflexionem sobre la crisi, és
impossible d’anar gaire lluny si no parteixes d’una anàlisi a més llarg
termini, que exigeix, a més, posar en joc altres elements que els
estrictament econòmics.
—Josep Fontana és dels pocs historiadors catalans que ha fet
història universal. Quan la tradició aquí és fer història de Catalunya
o, a tot estirar, història d’Espanya.
—Això és culpa d’un provincianisme que era típic de la cultura
tradicional espanyola. Vicens m’explicava que el típic en un congrés
internacional era trobar-se els historiadors espanyols reunits entre
ells, al marge de la resta de gent. Però el problema consisteix en el
fet que tu no pots estudiar el raconet en què vius sense conèixer els
corrents que l’envolten. Necessites conèixer el que passa a fora i et
cal, per això, assabentar-te del que fan els historiadors d’altres
bandes i bescanviar opinions amb ells.
—Història universal. Aquí comparem molt poc els fenòmens
històrics. Aquest mes d’octubre passat vaig assistir, a Belgrad, a una
trobada per parlar de la memòria històrica de la nostra guerra i
compartia taula amb representants dels diversos països que havien format
part de l’antiga Iugoslàvia, que venien a parlar del mateix
referint-se, això sí, a la Segona Guerra Mundial. Com veieu tota la
problemàtica referida a la memòria històrica?
—A partir del 1939 hi va haver a Espanya una ruptura que feia que tot
el que es referia a la Segona República i a la Guerra Civil fos
prohibit. Més que això. El general Franco va arribar a dir, en un moment
determinat, en un discurs a Baracaldo, que “el siglo XIX nosotros lo
hubiéramos querido borrar de la historia”. Tota la història del
liberalisme era pecat. Però en concret la República i la Guerra Civil
eren un forat negre. Era una etapa que no s’havia d’estudiar. Hi va
haver un moment en què la recuperació es va convertir en una necessitat
sentida des de la pròpia societat. Sobre tot la dels crims del
franquisme. Però resta el forat negre més important, que és el de la
Segona República.
No s’està fent el mateix esforç per intentar recuperar la seva
història perquè el pacte de la Transició va comportar que els partits
d’esquerra que van fer-lo tampoc no volguessin recuperar el seu propi
passat. El PSOE dels Guerra i Felipe González havia renunciat
completament al PSOE de la Segona República. El PCE, d’altra banda, és
que d’història pràcticament no en tenia o que el millor era oblidar-la. I
penso que continuem tenint una necessitat de recuperar el que podia
haver estat i no va poder ser el projecte de la Segona República. Sense
això no es pot entendre per què la Segona República va despertar a
escala universal tant d’entusiasme com per a fer venir aquí tanta gent a
lluitar per defensar-la. No venien a fer la revolució socialista, sinó a
defensar un model de democràcia avançada que encara no s’ha realitzat
enlloc.
—A més, encara jo ho he constatat no fa pas massa temps. A
nivell local, a Catalunya, entre els pobles i comarques la Guerra Civil
encara enceta debats, encara cou. La societat catalana encara està
afectada.
—Per això et dic. Què hi havia abans? Abans hi havia escoles noves,
biblioteques als pobles, els moviments cooperativistes al camp, etc.,
coses que tenien una profunda significació. El trauma de la guerra és el
que ha deixat les ferides més grans i ha menat la memòria històrica cap
aquí. La memòria històrica ha anat a desenterrar cadàvers.
—La memòria històrica no és necessàriament el mateix que la història...
—No. És una altra qüestió. Però en aquest sentit encara queda molta
feina per fer. Sobretot queda la feina de recuperar allò que va ser un
projecte engrescador, com el que el 1937 exposava Bosch Gimpera en el
seu discurs a la Universitat de València.
—En tot aquest procés tinc la impressió que hi ha, per part dels catalans, una enorme voluntat de continuar existint.
—Si em demanessis que et digués un lema perdurable en la història de
la identitat catalana et diria que és el que recull la lletra de la
Santa Espina: “som i serem”. Vilar ho ha dit moltes vegades, assenyalant
la tendència habitual dels catalans a manifestar-se com ells mateixos.
Quan els membres d’un dels batallons de la milícia nacional que van
participar en l’intent d’enderrocar la muralla de la Ciutadella cap a
1840 es van voler justificar deien: “La hemos derribado porque somos
libres, porque somos catalanes”.
Qualsevol intent de col·laborar en la construcció d’una Espanya
plural i democràtica, de la guerra de Successió al pacte autonòmic de la
Transició, ha acabat topant amb la dificultat de preservar la pròpia
identitat davant la intolerància aliena. Per això, en moments de
malestar, d’irritació i de malfiança té plena lògica que la gent surti
al carrer cridant “independència”. Que no és altra cosa que manifestar,
una vegada més, aquesta voluntat irrenunciable de continuar essent, que a
l’últim ha portat al fet que tants projectes polítics de convivència
hagin acabat sortint malament.
[Fotografia: Jordi Play - font: www.eltemps.cat]
Sem comentários:
Enviar um comentário