![]() |
Thomas Mann, premi Nobel de literatura. |
Escrit per Aina Vega i Rofes
El 6 de juny de 1875, ara fa cent cinquanta anys, naixia a Lübeck Thomas Mann, qui, el 1929, rebria el Nobel de literatura. Tanmateix, en terra de Kant, s’ha considerat el seu estil massa “meridional”, en estar al límit entre la literatura i l’assaig, amb una prosa lírica i alhora intel·lectualitzant. Precisament és el seu humanisme i la seva ficció assagística plena de referències a la filosofia, la història, la ciència i l’art el que més ens inspira.
A les seves grans novel·les no hi passa res, i alhora hi passa tot: estan travessades per l’esperit del temps. El Zeitgeist de mig segle, un compendi exquisit de la cultura occidental. A La muntanya màgica (1924), Mann ofereix un exhaustiu calidoscopi dels moments precedents a la Gran Guerra i el seu complex desenvolupament. És una classe magistral de geopolítica combinada amb reflexions filosòfiques i artístiques. Un curs de retòrica de la mà del jove Hans Castorp i Lodovico Settembrini, el racionalista il·lustrat. Al sanatori Berhof, als Alps suïssos, es constata el contrast entre la Natur i la Kultur, la naturalesa i la civilització, l’“allà dalt” i l’“allà baix” en un no-lloc i en un no-temps. Mann dona molt pocs detalls sobre l’espai físic per centrar-se en la psicologia dels personatges, i les seves dissertacions són l’únic veritable ancoratge per a aquests i per al lector. Les converses i les digressions del narrador descriuen el temps com una eternitat plena d’instants tan fugaços com plens de pathos.
La música pren un relleu preeminent respecte les altres arts en les reflexions de Settembrini. En un dels seus excursus sobre el temps, l’escriptor exposa el caràcter ètic de la música com a forma de gaudi refinada i preciosista que desperta l’esperit. Al Berhof, l’espai i el temps convergeixen en una espècie de topos metafísic, com en la sèrie dodecatònica d’Adrian Leverkühn.
Si bé el temps en el Doktor Faustus (1947) esdevé un compte enrere des del pacte amb Mefistòfil, la narració de Mann il·lustra els instants goethians d’enthusiasmós contemplativa del malaltís i endimoniat Adrian a través de la veu del seu amic, Serenus Zeitblom. El temps –juntament amb el so– és el material de la música, i així es palesa en la concepció del mètode de dotze tons, concebut, fictíciament, per Adrian. Els seus coneixements en aquest camp venen del propi Adorno, qui participaria en les anàlisis musicals de la novel·la, i també coneix el “mètode de dotze tons” de primera mà, com a deixeble d’Arnold Schönberg, en qui Mann es basà per retratar la naturalesa de l’artista del segle XX. El compositor austríac es va prendre de manera ofensiva la iniciativa de Mann i tots dos van acabar enemistats públicament a l’exili californià. Mann argumentà que amb Leverkühn no volia usurpar la propietat intel·lectual de Schönberg, sinó fer el retrat d’una època, a partir de la caricatura d’un artista que representa el “màrtir del nostre temps”.
La música va ser essencial per a la creació literària de Mann ja des de l’inici. El 1912 publicava La mort a Venècia i, en aquest cas, va beure de l’ànima de Gustav Mahler, traspassat el 1911. No debades, la banda sonora de Visconti és l’icònic Adagietto de la Cinquena Simfonia. Gustav von Aschenbach –nom gens arbitrari– és un escriptor madur que viatja a Venècia per trobar la inspiració, quan queda fascinat per Tadzio, un jove androgin per qui té una obsessió estètica i emocional tan profunda que, malgrat sofrir la ciutat una epidèmia de còlera, Gustav roman a Venècia fins que acaba morint a la platja, sol.
Aquesta mort és un intent d’alliberament que l’acosta a Mahler, que tracta sovint la qüestió com a trànsit cap a una possible redempció espiritual. De manera semblant, Aschenbach sembla buscar en la contemplació de la bellesa una transcendència que el condueix, paradoxalment, a la quietud eterna, com la que necessita Adrian, i que mai obtindrà. Al Doktor Faustus, Mann presenta un antiheroi que pacta amb Mefistòfil per assolir la màxima aspiració de l’artista: la llibertat creadora en un estat perenne d’inspiració –que serà letal–. Està, l’artista del segle XXI, destinat també a l’autodestrucció? O potser té l’oportunitat d’esdevenir un heroi moral per desfer el pacte amb el diable que ha segellat Occident, i convertir-se en una eina de transformació social per a un món més just?
[Font: www.elpuntavui.cat]vel·les no hi passa res, i alhora hi passa tot: estan travessades per l’esperit del temps. El Zeitgeist de mig segle, un compendi exquisit de la cultura occidental. A La muntanya màgica (1924), Mann ofereix un exhaustiu calidoscopi dels moments precedents a la Gran Guerra i el seu complex desenvolupament. És una classe magistral de geopolítica combinada amb reflexions filosòfiques i artístiques. Un curs de retòrica de la mà del jove Hans Castorp i Lodovico Settembrini, el racionalista il·lustrat. Al sanatori Berhof, als Alps suïssos, es constata el contrast entre la Natur i la Kultur, la naturalesa i la civilització, l’“allà dalt” i l’“allà baix” en un no-lloc i en un no-temps. Mann dona molt pocs detalls sobre l’espai físic per centrar-se en la psicologia dels personatges, i les seves dissertacions són l’únic veritable ancoratge per a aquests i per al lector. Les converses i les digressions del narrador descriuen el temps com una eternitat plena d’instants tan fugaços com plens de pathos.
La música pren un relleu preeminent respecte les altres arts en les reflexions de Settembrini. En un dels seus excursus sobre el temps, l’escriptor exposa el caràcter ètic de la música com a forma de gaudi refinada i preciosista que desperta l’esperit. Al Berhof, l’espai i el temps convergeixen en una espècie de topos metafísic, com en la sèrie dodecatònica d’Adrian Leverkühn
A les seves grans novel·les no hi passa res, i alhora hi passa tot: estan travessades per l’esperit del temps. El Zeitgeist de mig segle, un compendi exquisit de la cultura occidental. A La muntanya màgica (1924), Mann ofereix un exhaustiu calidoscopi dels moments precedents a la Gran Guerra i el seu complex desenvolupament. És una classe magistral de geopolítica combinada amb reflexions filosòfiques i artístiques. Un curs de retòrica de la mà del jove Hans Castorp i Lodovico Settembrini, el racionalista il·lustrat. Al sanatori Berhof, als Alps suïssos, es constata el contrast entre la Natur i la Kultur, la naturalesa i la civilització, l’“allà dalt” i l’“allà baix” en un no-lloc i en un no-temps. Mann dona molt pocs detalls sobre l’espai físic per centrar-se en la psicologia dels personatges, i les seves dissertacions són l’únic veritable ancoratge per a aquests i per al lector. Les converses i les digressions del narrador descriuen el temps com una eternitat plena d’instants tan fugaços com plens de pathos.
La música pren un relleu preeminent respecte les altres arts en les reflexions de Settembrini. En un dels seus excursus sobre el temps, l’escriptor exposa el caràcter ètic de la música com a forma de gaudi refinada i preciosista que desperta l’esperit. Al Berhof, l’espai i el temps convergeixen en una espècie de topos metafísic, com en la sèrie dodecatònica d’Adrian Leverküh
Sem comentários:
Enviar um comentário