Dimecres 26 i dijous 27 de juny el Centre Arts Santa Mònica acollirà les IV Jornades Poncianes, organitzades per l’Associació Joan Ponç. La novetat principal d’enguany és la presentació del darrer llibre d’Edicions Poncianes, segell de l’Associació Joan Ponç: Faust. Tragèdia subjectiva, de Fernando Pessoa, en edició bilingüe portuguès-català. Aquí podreu veure la programació completa. Rafael Argullol reflexiona sobre la figura de Faust al pròleg del llibre.
Per Rafael Argullol
Per Rafael Argullol
El llibre anònim de Faust, Faustbuch, ja conté els elements
clau de totes les adaptacions i reinterpretacions posteriors del mite.
Almenys pel que fa al contingut. Dos o tres anys després de la seva
publicació a Alemanya, el text es va traduir a l’anglès. Ho prova el fet
que Christopher Marlowe l’utilitzés com a base per escriure The Tragical History of Doctor Faustus, la primera versió teatral d’aquest mite. Per tant, el Faustbuch ja
té els elements centrals de tot el mite literari; d’altra banda, no
només al principi, sinó també al final i en alguns passatges centrals,
se succeeixen advertiments morals i moralitzants, resumibles en el fet
que aquesta història s’ofereixi al lector perquè no l’imiti. El llibre
descriu una figura o un perfil present en diversos països europeus en
l’època de transició entre l’edat mitjana i el Renaixement. De fet, es
troben històries semblants a la de Faust en diverses literatures i, en
totes, la frontera és el pas de l’anomenada màgia blanca a la màgia
negra, que significava convocar la tenebra, el diable… Per tant, jo crec
que, com passa en altres moments de la història de la literatura, la
virtut que té el llibre anònim de Faust és posar nom, perfil,
característiques i atributs a una silueta que, amb noms i històries
diversos, era present a tot Europa i que, d’alguna manera, marcava la fi
de la concepció teocèntrica cristiana de l’edat mitjana —un món molt
ben perfilat, molt ben dibuixat, molt geomètric, com demostra la Divina Comèdia de
Dante, l’arquitectura de la qual és gairebé cristal·lina. I aquest món
cristal·lí, que comença a ensorrar-se precisament a partir de l’època de
Dante, el comencem a veure reflectit en Petrarca i l’humanisme. Aquest
món perfecte es converteix en una mena de trencaclosques, i es fa
difícil veure com s’han de reordenar aquestes peces. Aleshores és quan
entrem en aquest món fascinant, anomenat ‘renaixement’, en el qual hi ha
una gran revolució artística, però també una gran evolució
intel·lectual que trenca moltes fronteres. Per exemple, es trenca la
frontera del que era el món conegut. Durant deu o dotze segles havia
predominat la concepció aristotèlico-ptolemaica, però en cent anys,
gràcies als descobriments geogràfics, aquesta concepció canvia. D’altra
banda, es trenca la idea que no es podia penetrar en el cos humà: el
cirurgià renaixentista comença a entrar-hi. Ara bé, el trencament
fonamental té a veure amb la idea de la terra com a centre del món. De
l’heliocentrisme es passa a un món centrifugat i limitat. S’inicia un
període de gran riquesa però també de grans incerteses en què els límits
semblen bastant difícils d’establir, en què la diferència entre el que
ara anomenaríem ciència i la màgia és borrosa, i en què, com demostra
molt bé l’art del Renaixement, el coneixement científic (l’astronomia) i
el coneixement esotèric (l’astrologia) estan molt imbricats. És pròpia
del Renaixement la figura del savi, del buscador del coneixement que se
situa sempre en un territori límit. Leonardo da Vinci era així, Giordano
Bruno era així, Paracels era així. Faust recull la figura d’un món en
transició i ple d’incerteses en què un home arriba a la plenitud de la
seva vida, al final de la seva vida, i té aquesta sensació completament
insatisfactòria de saber molt però alhora no saber res; és aleshores
quan té la temptació d’entregar-se a l’altra banda de les coses. El Faustbuch prevé
el lector contra aquests perills i l’advertència és, en aquest cas,
clarament luterana. L’advertència catòlica va ser la mateixa
Contrareforma. L’advertència luterana és diferent, perquè a l’Europa
luterana és van seguir els camins de la revolució científica del
Renaixement, però alhora van sorgir veus moralistes que advertien dels
perills que això comportava.
Faust. Tragèdia subjectiva arribarà a les llibreries a principis de juliol.
[Font: www.nuvol.com]
Sem comentários:
Enviar um comentário