sexta-feira, 27 de maio de 2022

Manuel Puig, escritor da insatisfacción feminina

Recuperan as novelas do gran autor arxentino, de raíces galegas, no 90.º aniversario do seu nacemento

Retrato de Manuel Puig que ilustra la portada de la biografía «Manuel Puig y la mujer araña», escrita por su amiga la poeta Suzanne Jill Levine y publicada por Seix Barral en el año 2002.
Retrato de Manuel Puig que ilustra a portada da biografía «Manuel Puig e a muller rabuña», escrita pola súa amiga a poeta Suzanne Jill Levine e publicada por Seix Barral no ano 2002.

Por H.J.P.

«Non creo que teña habido outro escritor que lle dedicou tanto —tanto amor, tanto traballo, tanta sutileza— á insatisfacción feminina. Leo Cae a noite tropical como unha auténtica homenaxe ás insatisfeitas». Isto di a escritora e xornalista arxentina Tamara Tenenbaum no prólogo que preparou para a reedición da que foi a última novela do seu paisano Manuel Puig (Xeneral Villegas, 1932-Cuernavaca, 1990) e que chegará ás librerías a mediados de setembro. E é que o selo Seix Barral prepara, ao longo deste ano, a recuperación de todas as novelas do autor que creceu practicamente parello ao bum latinoamericano pero alleo a el. É máis, sacou adiante a súa obra coa súa hostilidade. Ese rexeitamento mesmo impediu en 1965 que levase o premio Biblioteca Breve coa traizón de Rita Hayworth, que acabou sucumbindo tras chegar empatado ao final con Últimas tardes con Teresa, de Juan Marsé.

Fronte á defensa que de Puig fixo Luis Goytisolo, Vargas Llosa plantouse con rotundidade, puxo en dúbida os seus valores literarios e mesmo ridiculizó ao autor ao comparalo con Corín Tellado. Goytisolo abandonou a deliberación. Pero aquilo non foi algo circunstancial. No 2001 Vargas Llosa volveu sobre as súas razóns e reafirmouse ao clasificar a literatura de Puig como light, «máis enxeñosa e brillante que profunda». Tampouco Borges tivo piedade, e, segundo Guillermo Cabrera Infante —uno dos valedores de Puig—, tachou a súa obra de «literatura Max Factor».

Precisamente, este camiño de desgustos e marxinación recólleo o investigador madrileño Manuel Guedán no seu ensaio Literatura Max Factor: Manuel Puig e os escritores corruptos latinoamericanos (Punto de Vista, 2018). O aludido tomáballo con ironía e chanceaba con que os señores do bum estaban anticuados e resultábanlle aburridos. Así, arrimábase a outras vítimas —como ela— da homofobia como José Lezama Lima, o propio Cabrera Infante e Severo Sarduy, e apelaba a clásicos alternativos como Roberto Arlt e José Bianco.

Fronte ao novo establishment, Puig opuña uns referentes formativos e emocionais situados na cultura popular, especialmente no cine, o radioteatro, a televisión, o cancionero e ata as revistas de actualidade. De feito, empezou escribindo guións que acabaron tornándose novelas. Como nunha xogada de azar e xustiza poética, a adaptación do bico da muller rabuña (1985) protagonizada por William Hurt e Raúl Julia catapultó a popularidade dos seus libros.

Aproveitando que en decembro se cumprirá o centenario do nacemento deste escritor neto de emigrantes españois (o seu avó, catalán; a súa avoa, galega), Seix Barral iniciou o rescate das súas novelas en novas edicións: O bico da muller rabuña (con prólogo de Antonio Muñoz Molina); A traizón de Rita Hayworth (Bob Pop); Pube anxelical (Camila Eslamiada); Boquitas pintadas (María Dueñas); e The Buenos Aires Affair (Mario Mendoza). A elas sumará en setembro Cae a noite tropical (Tamara Tenenbaum); Maldición eterna a quen lea estas páxinas (Claudia Piñeiro, outra neta da emigración galega); e Sangue de amor correspondido (Paulina Flores).

Un verdadeiro festín literario.

 

[Fonte: www.lavozdegalicia.es]

Sem comentários:

Enviar um comentário